30 timers arbejdsuge til debat

I januar mødtes 130 fagligt aktive til at diskutere næsten alle tænkelige vinkler af spørgsmålet om nedsat arbejdstid. For at få et bedre indtryk af, hvordan konferencen forløb, har vi taget en snak med Emma Rung Frost Nielsen, som er aktiv både i SUF og Enhedslisten.

Frederik Kronborg, Rød+Grøn

Hvordan synes du konferencen forløb?

– Konferencen formåede i høj grad at gå til dagens emne på en alsidig måde, hvilket var med til at sikre, at den forløb rigtig fint. Arrangementet havde samlet mange dygtige oplægsholdere. Man kunne både få lov til at høre oplæg med folk fra Enhedslisten, men også med fagforeningsfolk og forskere. Derudover fik deltagere på konferencen lov til at komme med input og spørgsmål, der afspejlede de udfordringer, de møder på deres egne arbejdspladser i dagligdagen. Og det, at over halvdelen af deltagerne på konferencen ikke var medlemmer af Enhedslisten endnu, fyldte også dagen med nogle værdifulde erfaringsudvekslinger.

Lærte du noget nyt om kampen for en 30 timers arbejdsuge?

– Jeg tror, det var de færreste, der gik fra konferencen uden at blive klogere på, hvordan vi kan stå sammen for en kortere arbejdsuge. Konferencen belyste nemlig emnet virkelig godt og fik både det historiske men også det fremtidsmæssige perspektiv med. Specielt oplægget om den prekarisering, vores arbejdsmarked i højere og højere grad bliver præget af, gav mig personligt utroligt mange nye pointer i forhold til nødvendigheden af en kortere arbejdsuge.

Hvordan vil du arbejde videre med spørgsmålet efter konferencen?

– Konferencen var motiverende, og jeg synes, den har givet en masse ny energi i forhold til de faglige kampe, der er lige om hjørnet. Jeg vil klart tage min nye viden og nye energi med, når f.eks. kampen for OK20 påbegyndes.

Hvad kan andre gøre for at være med?

– Alle kan være med i kampen for en 30 timers arbejdsuge. For som én af konklusionerne fra konferencen lød, starter kampen for en 30 timers arbejdsuge på vores arbejdspladser og på vores uddannelsesinstitutioner. Her bliver vi nødt til at snakke højt om, at en kortere arbejdsuge er en reel mulighed og også et krav for det fremtidige arbejdsmarked, som vi ønsker. Det er næsten tre årtier siden, at arbejdstiden sidst blev forkortet. Derfor fylder det desværre ikke i manges bevidsthed mere, at vores arbejdstid faktisk er noget, vi selv kan være med til at sætte et præg på. Helt konkret kan man jo blive aktiv i sin fagbevægelse, stille op som tillidsrepræsentant for sin arbejdsplads eller blive aktiv i Enhedslistens faglige landsudvalg.