Aftale kan vise sammenhæng mellem konflikter og klimaforandringer

I sidste uge var Enhedslisten med til at indgå en historisk grøn forskningsaftale, som skal bidrage til at løse både klima- og biodiversitetskrisen. Det lykkedes Enhedslisten at åbne op for, at aftalens penge kan bruges til forskning i sammenhængen mellem krig, klimaforandringer, konfliktforebyggelse og grønne løsninger.

Anne Rehder, udenrigspolitisk rådgiver

Mange af verdens krige og konflikter starter med kampen om vand, landbrugsjord og andre vigtige naturressourcer. Ligesom klimaforandringer, tørke og oversvømmelser sender konflikter om naturressourcer millioner af mennesker på flugt verden over. Derfor hænger grøn omstilling og konfliktforebyggelse uløseligt sammen.

Brug ”krudtet” på konfliktløsning
I Danmark har vi desværre længe brugt flere penge på forskning i krig og militær end i fred og konfliktløsning. Samtidig har det danske militær brugt flere ressourcer på at være i krig end på at løse konflikter. I den proces er vigtig viden om konfliktløsning gået i glemmebogen i stedet for at blive udfoldet og udviklet.

Skal vi bidrage til at løse verdens krige og konflikter – også dem, der er forårsaget af den globale biodiversitets- og klimakrise – så er det afgørende, at vi bliver langt dygtigere og mere vidende, når det kommer til at løse og forebygge krig og konflikt.

Derfor er det både glædeligt og klogt, at det er lykkedes at åbne op for, at de grønne forskningsmidler kan bruges til forskning i sammenhængen mellem klima og konflikt.