Ansæt 2000 flere i ældreplejen

Der er desværre utallige eksempler på helt uværdige forhold for de ældre i hele landet. Der er derfor akut brug for et løft, som både skal sikre flere hænder og bedre uddannede ansatte i ældreplejen, mener Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Enhedslistens store velfærdskrav til efterårets finanslovsforhandlinger er, at der skal afsættes penge til 2000 flere ansatte i ældreplejen.

– Flere hænder i ældreplejen er Enhedslistens helt centrale velfærdskrav til finansloven. Jeg tror, det gjorde ondt i hjertet på alle, som så tv-dokumentaren i sommer med den uværdige behandling af Else og Niels. Men det er desværre ikke nyt, at mange ældre har alt for dårlige forhold, og det er heller ikke begrænset til Østjylland, konstaterer Pernille Skipper og uddyber:
– Det er afgørende, at finansloven gør noget ved forholdene. Vi kan simpelthen ikke være andet bekendt.

Forsømt i mange år
Problemerne skyldes ifølge Pernille Skipper, at der er blevet skåret hårdt på ældreområdet de seneste mange år, og at der er alt for mange ansatte i ældreplejen, der ikke har fået en ordentlig uddannelse. Samtidig er der mangel på sosu’er, og faktisk er der flere uddannelsespladser, end der er elever. Det er helt uholdbart, påpeger hun.

– Enhedslisten vil gå til forhandlingerne om finansloven med forslag om at få ansat flere i ældreplejen og samtidig få højnet kvaliteten og omsorgen. Vi vil først og fremmest ansætte 2.000 flere, så der også er rum til at uddanne flere af de allerede ansatte uden uddannelse inden for ældrepleje, forklarer Pernille Skipper og fortsætter:

– Samtidig vil vi afsætte penge til at sikre faglig sparring til de medarbejdere, der for eksempel arbejder med demente, som både fagligt og følelsesmæssigt er meget krævende.