Da Forbrændingen blev feministisk

Et lille spillested endte i kæmpe mediestorm, da det besluttede at bruge 2019 på at give kvinder bedre plads i musikken.

Sarah Glerup, Rød+Grøn

For godt et år siden trak spillestedet Forbrændingen overskrifter i alle medier, da de annoncerede, at de i 2019 ville booke bands med kvinder i front. Rød+Grøn har bedt souschef og PR-ansvarlig Niels Christian Geil kaste et retrospektivt blik på året. Én af de ting, der har ændret sig, er hans eget syn på ligestilling i musikbranchen.

– Mens Bjarke Svendsen fra det hedengangne Jazzhouse talte meget om emnet, var vi mildest talt ikke optagede af det. Men så kom vi til at tælle, hvordan det så ud på vores eget sted – og det blev evident, at vi selv var en del af et større problem. Derfra gik vi med bolden.

Snebolden blev en lavine
Selvom Niels Christian og kollegaen Jeppe Skjold, der er kunstnerisk leder, forventede både positive og negative reaktioner, chokerede omfanget.
– Debatten om køn bliver let polariseret, og vi var da forberedte på at tage slagsmål med Facebook-trolls. Men vi er et lillebitte spillested. Til daglig må vi kæmpe for at få omtalt et arrangement. Derfor kom tempoet bag på os. Medier citerede medier, og snebolden blev større og større. Jeg havde heller ikke i min vildeste fantasi forestillet mig at få flere dødstrusler bare for at booke et program med kvinder i front! Altså, jeg tror ikke, nogen faktisk ville komme og slå os ihjel, men alene det, at de kan finde på at ytre det, er skræmmende.

I bagklogskabens og truslernes lys fortryder Niels Christian dog intet.

– Reaktionerne bekræftede jo bare, at vi havde fat i noget vigtigt. At der er et åbenlyst strukturelt problem i forhold til, hvordan man betragter køn. Samtidig fik vi en masse støtte. Også fra branchen, selvom projektet ikke har været alles kop te. Det er helt okay.

Myte aflivet: Der er masser af dygtige kvinder
Niels Christian slår flere gange fast, at de aldrig har regnet deres projekt for perfekt.
– Det er jo bare én måde at angribe problemet på, og jeg kan sagtens forstå dem, der ikke synes, det var smart. Og så er der alle dem, der hverken har været for eller imod; for hvem det bare handler om musikken.

Kigger man på plakaten for 2019, er det med få undtagelser ikke de største stjerner, der har domineret programfladen.

– Vi har haft lidt færre store navne i år og satset mere på ”upcoming” kunstnere. Men det har på ingen måde været svært at finde dygtige, kvindelige artister til at fylde programmet ud. Man kunne booke med kvinder i centrum i lang, lang tid uden at løbe tør, fastslår Niels Christian. Og dermed blev myten om, at ’der simpelthen bare ikke er nok kvinder derude’, lagt i graven.

Ud over koncerter har Forbrændingen i samarbejde med Talk Town afholdt debatter om køn og ligestilling.
– Vi besluttede tidligt, at det var vigtigt ikke kun at lave det her projekt, men også at tale om det, så projektet blev større end os. Vi runder det af med en afsluttende talk den 30. november. Den håber jeg, at rigtig mange vil deltage i.