Målet for regeringens uddannelsesreformer ser ud til at være, at de fleste unge skal uddannes til at blive kompetente arbejdere, men slet ikke til at kunne deltage aktivt i folkestyret.
Alle børn bør have en viden om samfundet, naturen og verden. Alle børn og unge bør lære at danne sig meninger, argumentere og deltage i folkestyret. Men det mener mange politikere åbenbart ikke.
Viden om samfundet på fremtidens ungdomsuddannelser
På stx-gymnasiet får de unge en bred viden om samfundet, naturen og verden. De får også viden om, hvordan forskere opnår viden. Bagefter kan de tage universitetsuddannelser, så de kan få arbejde steder i det offentlige og i private virksomheder, som bestemmer, hvordan samfundet udvikler sig.
Unge på de andre ungdomsuddannelser lærer ikke at være aktive i folkestyret.
Dansk og matematik er fagene i den nye juniormesterlære i folkeskolen.[i] Det gør dem ikke klogere på det samfund, som de skal leve i. På erhvervsuddannelsernes grundforløb handler faget samfund og sundhed om sex, privatøkonomi og borger.dk. Derudover vil eleven møde enkle eksempler på forholdet mellem virksomheder og samfundsudviklingen.
I den forberedende grunduddannelse, FGU, har eleverne faget identitet og medborgerskab, som handler om at leve sundt og være frivillig. Faget handler ikke om indflydelse på de politiske beslutningsprocesser og ej heller om fordelingen af verdens ressourcer.[ii]
Fagene på det erhvervs- og professionsrettede gymnasium (epx) bliver erhvervsrettede. Samfundsfag på retningen Velfærd og sikkerhed vil indeholde sociologi herunder familieformer, mens samfundsfag på retningen Håndværk og teknik vil indeholde virksomheders eksportstrategier. [iii]
De unge får altså ikke mange muligheder for at få den brede viden og de demokratiske færdigheder, som er nødvendige i et reelt folkestyre. Og det er ikke tilfældigt.
Demokrati indgår ikke længere i mange politikeres vision
Et eksempel på, at politikere ikke længere mener, at et ægte demokrati er vigtigt, er fra Frederiksberg Kommune. Frederiksbergs kommunalbestyrelses vision for byens børn var i 2020 og er stadig, at børnene får ”de bedste forudsætninger for at blive kompetente, robuste og livsduelige voksne”. [iv] Jeg foreslog i et høringssvar, at børnene også skulle blive aktive i vores demokrati, men det var kommunalbestyrelsen uenig i. Frederiksbergstrategien indeholder da heller ikke noget om demokrati.
[i] https://www.ft.dk/ripdf/samling/20241/lovforslag/l41/20241_l41_som_fremsat.pdf § 9a stk. 3
[ii] https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/fgu/2019/apr/190426-laereplan-identitet-og-medborgerskab.pdf
[iii] https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf24/okt/241008-faktaark-2—epx—et-erhvervs–og-professionsrettet-gymnasium.pdf
[iv] https://www.frederiksberg.dk/media/5djnvv1d/frederiksbergstrategien_2020_final.pdf , side 10