Den store plastik-operation

Vi skal blive bedre til at håndtere og genanvende den hastigt voksende strøm af plastik. Men det er ikke nok. Vi har brug for en samlet plastlov, der sikrer, at vi begrænser vores produktion og forbrug af plastik markant.

Mai Villadsen, miljøordfører

I disse år ser vi gode eksempler på, at detailhandlen gør mere for at begrænse og genanvende plastik. COOP udskifter emballagen på 4000 produkter med genanvendelige materialer, mens Føtex vil stoppe salget af engangsbestik i plast inden nytår. Netto udvikler pant på bæreposer og har forpligtet sig til mål om en mere bæredygtig brug og genanvendelse af plast.

Det er glædeligt, at branchen begynder at tage ansvar. Men fra politisk hold må vi forholde os til, at genanvendelsen slet ikke kan følge med den enorme produktion af plastik.

Væk med emballagen
Plastindustrien lavede i 2016 en rapport, der viser, at plastproduktionen siden 1950 er vokset fra 1,5 til 322 millioner ton om året i 2015, og kurven fortsætter med at stige dramatisk.

Vi er nødt til at begrænse vores forbrug af plastik voldsomt og dermed vende udviklingen. Butikkerne kunne f.eks. i højere grad undlade at emballere fødevarer, ligesom frugt og grøntsager allerede sælges efter vægt. Det handler nemlig ikke kun om at udvikle nye typer emballage. Vi skal helt ind i vores produktion, transport og forbrugsmønstre og se på, hvordan vi kan minimere plastikemballagen.

En kommende plastlov bør bl.a. forbyde engangsservice af plast og mikroplast i forbrugerprodukter. Derudover skal der ske en seriøs indsats i forhold til plast i naturen. F.eks. foreslår Enhedslisten, at der indføres en pantordning for fiskeredskaber af farlig plast.