Der er akut brug for hjælp til arbejdsløse

Enhedslisten spillede i søndags ud med en hjælpepakke til bl.a. små selvstændige og arbejdsløse. Derfor er partiet meget positiv over de forslag for små selvstændige, regeringen nu har præsenteret, men der mangler hjælp til de allerede fyrede og arbejdsløse.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Siden de første hjælpepakker til erhvervslivet blev lanceret, har Enhedslisten arbejdet på, at samfundet også træder til med hjælp til de soloselvstændige, små restauranter, frisører og lignende, som virkelig har det svært lige nu. Derfor er der i partiet tilfreds med, at regeringen præsenterer nye forslag nu.

– For os er det vigtigt, at vi får alle små erhvervsdrivende med. Det gælder også selvstændige og freelancere, der ikke har et CVR-nummer. Der er lagt op til nogle andre løsninger, end dem vi har forslået, men vi ser frem til at forhandle, så vi hurtigt kan hjælpe de små erhvervsdrivende, siger erhvervs- og beskæftigelsesordfører Victoria Velasquez.

Dagpengeregler skal lempes
Enhedslisten lægger stor vægt på, at der nu også kommer hjælp til de mange mennesker, som allerede har fået en fyreseddel på grund af coronakrisen, eller som i forvejen var ramt af arbejdsløshed og ikke har en jordisk chance for at finde et job i den kommende tid.

– Vi foreslår at sikre de fyrede lønmodtagere en akutindtægt og at indføre en såkaldt ”død periode”, som ikke tæller med i længden på dagpengeperioden, forklarer Victoria Velasquez og fortsætter:

– Mennesker på dagpenge skal ikke miste uger eller måneder af deres i forvejen korte dagpengeperiode i en situation, hvor de intet kan stille op. Det er helt akut, at vi også finder en løsning for dem.