Elever skal ikke udsættes for flere meningsløse tests

Evalueringen af de nationale tests viser med al tydelighed, at testene ikke er den computer værd, de er skrevet på.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Ti år efter, at testene blev indført for alle elever i folkeskolen, viser det sig, at kritikerne hele tiden har haft ret: Testene kan ikke bruges af lærerne, og testresultaterne er så usikre, at de har bidraget til at give tusindvis af elever og forældre et misvisende billede af, hvordan eleverne klarer sig fagligt i skolen.

De nationale tests har ifølge Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj, været noget nær en katastrofe for folkeskolen. Han vil nu have undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil, til at give eleverne, lærerne og forældrene en garanti for, at der ikke gennemføres flere nationale test.

– Nu har vi fået endegyldigt bevis for, at de nationale tests ikke kan bruges, men det har lærerne og centrale uddannelsesforskere sagt, siden testene blev indført, påpeger Jakob Sølvhøj og uddyber:

– De er i bedste fald spild af tid og i værste fald misvisende. Derfor forventer jeg, at undervisningsministeren nu giver eleverne, lærerne og forældrene en garanti for, at testene droppes før den 1. marts, hvor eleverne igen skal testes.

Politikere med røde ører
Jakob Sølvhøj kalder det en skandale, at et politisk flertal har påtvunget lærerne og skolerne en kæmpemæssig opgave og stresset tusindvis af elever til ingen verdens nytte.

– Der må være partier i folkeskoleforligskredsen, der i dag sidder med meget røde ører over fuldstændig at have ignoreret kritikken af testene. De har medvirket til at fastholde et system, der gennem 10 år har bidraget til at give tusindvis af elever og deres forældre et misvisende billede af, hvordan de fagligt klarer sig i skolen, konkluderer han.

Enhedslistens undervisningsordfører ser kun én rimelig konsekvens af evalueringsrapporten:

– De nationale test må omgående stoppes, så vi ikke udsætter flere elever for meningsløse tests.