En historisk, alternativ og virtuel kampdag

Den 1. maj er vi vant til, at arbejderbevægelsens organisationer, partier og sympatisører mødes fysisk for at markere dagen med faner i gaderne, møder i fagforeningen og taler i parkerne. Sådan skulle det ikke være i 2020.

Lars Hostrup Hansen, Rød+Grøn

Corona-virus tager ikke hensyn til særlige dage i kalenderåret. Derfor var 1. maj for første gang i danmarkshistorien henvist til internettet og mere individuelle aktioner. Det blev en alternativ, men også en nyskabende oplevelse.

Nytænkning fra fagbevægelsen
Siden den danske arbejderbevægelse første gang gik på gaden den 1. maj 1890, har traditionen været, at arbejderbevægelsen indtager gader, stræder og parker for at gøre opmærksom på sine krav og sejre og for at feste. Sådan gør man overalt i landet, og der er utallige traditioner for, hvordan de forskellige fagforeninger og forbund mødes for at fejre den internationale kampdag.

Sådan kunne det ikke være i år. Fagbevægelsen blev derfor tvunget til at tænke i nye baner, hvis 1. maj skulle markeres. Det formåede da heldigvis også. Især på Facebook kunne man følge med i taler, musik og meget andet. Det største arrangement stod fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) for. På Facebook kunne der høres taler af FH’s formand, Lizette Risgaard. Prominente politikere som statsminister Mette Frederiksen fra Socialdemokratiet og Pernille Skipper fra Enhedslisten lagde også vejen forbi det virtuelle 1. maj-møde. Det samme gjorde større musikalske navne som Pernille Rosendahl og Allan Olsen, og mange kiggede med fra stuerne.

Mange andre lokale fagforeninger og større forbund fandt også anledning til at lave deres egne virtuelle og digitale arrangementer fra tidlig morgen til aften. 1. maj var ikke glemt af fagbevægelsen.

Enhedslistens kampdag
Også Enhedslisten ville være med på de nye tendenser, hvor demonstrationer og møder var erstattet af virtuelt samvær. Enhedslisten havde således indkaldt sine medlemmer til ”1. maj: Virtuelt mega-medlemsmøde” på app’en Zoom. Her kunne partiets medlemmer hilse på hinanden og fejre 1. maj sammen – hver for sig. Det var der rigtig mange, der gjorde, fortæller Jeppe Rohde fra Enhedslistens organisationsteam, som selv spillede røde sange på kampdagen.

– Selvom det var super ærgerligt, at man måtte aflyse 1. maj som vi kender den, åbnede det samtidig op for at lave et arrangement, der gik på tværs af geografi. Vores tanke var at afholde et stormøde, der fejrede det fællesskab, som Enhedslisten er, forklarer han og uddyber:

– Derfor havde vi mange forskellige små indslag i løbet af den halvanden time, som mødet varede. Der var bl.a. et par faglige indspark, et par internationale indspark, hilsner fra afdelinger i mange forskellige egne af landet, hilsner fra partiledelsen og fra SUF, tale af Pernille Skipper og så nogle røde sange, siger han.
Tilslutningen til Enhedslistens 1. maj var forrygende, konstaterer Jeppe Rohde:

– 723 medlemmer loggede på undervejs, og da vi var flest, var vi over 400 deltagere samtidig. Det var rigtigt fedt at se, hvordan mange medlemmer endda havde hængt bannere og faner op i baggrunden af deres skærmbillede. Trods et par skønhedsfejl synes jeg, at afviklingen lykkedes over al forventning, og vi har fået mange positive tilbagemeldinger, fortæller Jeppe Rohde.

Han og de andre bag arrangementet overvejer endda at gentage konceptet i en eller anden form til næste år – i kombination med de sædvanlige fysiske 1. maj-møder.
Enhedslisten kom således helskindet igennem dette års afvikling af den internationale kampdag, og den utraditionelle fejring af 1. maj har måske endda født et nyt fælles initiativ for partiets medlemmer til næste år.

Den udenomsparlamentariske 1. maj
Ikke kun den etablerede fagbevægelse og de store politiske arbejderpartier var tvunget til at tænke alternativt i år. Kreativiteten på den udenomsparlamentariske venstrefløj var også nyskabende. Af større arrangementer er det værd at fremhæve ”Rød 1. maj”, som Kommunistisk Parti plejer at stå bag i Fælledparken. I år blev også ”Rød 1. maj” streamet på YouTube og Facebook med taler, musik, hilsner og deslige. Fordelen var ifølge arrangørerne, at ”Rød 1. maj” ikke alene var en københavnerbegivenhed i år, men til gengæld fik ”…hele landet nu mulighed for at være med”, som Kommunistisk Parti skrev på Facebook.

Bag ved søen i Fælledparken plejer den antifascistiske bevægelse i København at invitere til politisk samvær og fest. Sådan skulle det heller ikke være i år. I stedet blev der rundt om i landet udført en række mindre aktioner og happenings. I stedet for, at aktionerne blev annonceret fra scenen i Fælledparken, blev de fulgt på den til dagen opståede radiostation, ”Balladestationen”, der sendte live hele dagen. Radiokanalens fokus var på aktuelle arbejdskampe, de politiske aktioner og hvordan folk ellers organiserer sig i disse corona-tider.

Også mindre, selvstændige initiativer så dagens lys 1. maj. Et eksempel var Facebook-begivenheden ”1. maj fra altaner, vinduer og flagstænger”. Ideen var at samles på tværs af partier og organisationer og få en samlet arbejderbevægelse til at vise, at selvom vi ikke kan mødes fysisk, kan vi stadig godt visuelt markere 1. maj over for danskerne. Vise, at dagen lever, som arrangør Kirsten Løth fortæller til Rød+Grøn. Den opfordring tog mange til sig, og den røde fane hang fra mange hjem og kunne ses i hele landet. Billederne af de røde faner blev så lagt op og delt via Facebook i løbet af kampdagen.

Alt i alt var 1. maj 2020 en særpræget oplevelse, og selvom det gik godt, tror jeg, at vi er mange, der glæder sig til at gense vores kammerater på gaden i 2021 og ikke mindst opleve den stemning, der altid er på kampdagen. Vi ses på gaden næste år!