Endelig får vi børnene ud af Sjælsmark

Det er nu lykkedes at lande en aftale med regeringen med en klar tidsplan for, hvornår børnefamilierne kan flytte ud af Udrejsecenter Sjælsmark.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Enhedslistens udlændingeordfører Rosa Lund er glad for, at børnefamilierne omsider kan se frem til at komme væk fra Sjælsmark. Samtidig kalder hun det dog utilstedeligt, at det skulle tage så lang tid.

– Vi har længe presset på for at få sat gang i forhandlingerne om børnefamilierne på Sjælsmark, som vi fik skrevet ind i forståelsespapiret ved regeringsforhandlingerne. Jeg har svært ved at forstå, at der skulle gå så lang tid, hvor familierne har måttet vente i uvished, siger hun og uddyber:

– Børn skal slet ikke vokse op sådan et sted. Men nu har vi fået en tidsplan, hvor børnefamilierne kommer ud til april. Vi havde gerne set, at det gik endnu hurtigere, men vi er trods alt glade for, at familierne nu ved, hvad de har at regne med.

Væk med hegn og fængelsvæsen
Aftalen indeholder flere forbedringer for familierne. Det nye center bliver ikke omgivet af hegn, og det bliver ikke som nu Kriminalforsorgen, altså fængselsvæsenet, der driver centret.

Rosa Lund betegner aftalen som en stor sejr for Enhedslisten og vigtigt for børnene.

– Stod det til Enhedslisten, boede de her børnefamilier slet ikke på et udrejsecenter. Vi vil gerne tilbage til asylaftalen i 2012, hvor børnefamilier først skulle på udrejsecenter, når udrejsen var umiddelbart forestående, siger hun og fortsætter:
– Vi havde også gerne set, at aftalen gav afviste børnefamilier tilbud om at flytte i særlige boliger uden for asylcentrene, når der var gået ét år efter det endelige asylafslag. Men når det er sagt, så vil dagens aftale klart forbedre børnenes tilværelse.

Følger sagen til dørs
Det er endnu ikke besluttet, hvor det nye center skal ligge. Den usikkerhed ville Rosa Lund gerne have været foruden.

– Men jeg kan berolige børnefamilierne med, at vi følger sagen til dørs og kritisk vurderer den konkrete plan, som regeringen fremlægger om nogle uger. Vi vil i den forbindelse sikre os, at stedet nøje overholder de anbefalinger, Røde Kors har givet, som også er en del af vores forståelse med regeringen, understreger Rosa Lund.