EU-parlamentet tager skuffende små skridt i grøn retning

EU-parlamentet har stemt en såkaldt ”European Green Deal” igennem. Enhedslisten var blandt det flertal, der stemte for. Alligevel ærgrer partiets medlem af EU-parlamentet, Nikolaj Villumsen, sig over den manglende ambition i forslaget, da en række vigtige ændringsforslag blev stemt ned.

Simon Halskov, Rød+Grøn

EU-parlamentet bevæger sig med gårsdagens vedtagelse om en European Green Deal et skridt i den rigtige retning – men desværre ikke langt nok til, at man kan komme i mål med Paris-aftalen og den nødvendige grønne omstilling. Det vurderer Nikolaj Villumsen.

– Vi mangler stadig at se, hvad EU-kommissionen ender med at fremlægge af konkrete forslag, men det er skuffende, at EU-parlamentet ikke er mere ambitiøse, siger han og uddyber:

– Enhedslisten og venstrefløjen har i forhandlingerne kæmpet for at hæve målsætningen til 70 procent CO2-reduktion i 2030 og klimaneutralitet i 2040, som videnskaben mener er nødvendigt. Det har flertallet desværre afvist. Det er et gigantisk svigt af klimabevægelsen og ikke mindst de millioner af unge, som kæmper for deres fremtid.

Stop vækst-vanviddet
Enhedslistens EU-parlamentariker kalder det et kæmpe problem, at flertallet i EU-parlamentet stædigt holder fast i ønsket om vækst.

– Vi kan ikke fortsætte med at producere mere og mere for at få kortsigtet profit, hvis kloden skal have en fremtid. Vi har behov for en grundlæggende omstilling af vores produktion til bæredygtighed. Det har markedet ikke kunne levere, og derfor er demokratiske beslutninger så altafgørende, påpeger han.