EU-Parlamentets venstrefløj fremlægger ambitiøs og socialt retfærdig klimaplan

Når EU-kommissionen i dag præsenterer sin ‘European Green Deal’, vil ambitionerne desværre være for lave til, at EU kan komme i mål med Paris-aftalen. Derfor har venstrefløjsgruppen GUE/NGL præsenteret en plan med ti klare bud på, på hvordan EU’s klima og energipolitik skal se ud for, at den grønne omstilling er social retfærdig.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Nikolaj Villumsen, der er næstformand for venstrefløjsgruppen i EU-Parlamentet, finder EU-Kommissionens bud på en ”European Green utilstrækkeligt. Sagen er nemlig, at kommissionens plan ikke kommer i mål med Paris-aftalen.

– Vi har i Venstrefløjsgruppen derfor lavet en plan, der vil få os i mål og som kan lade sig gøre, forklarer han og uddyber:

– Vi skal omlægge til 100 procent vedvarende energi, og alle fossile brændstoffer skal udfases. Vi skal have bindende årlige mål for reduktion af emissioner for industri, transport, landbrug og luftfartssektoren. Og så skal en grøn omstilling skal også være en social retfærdig omstilling.

Grøn omskoling og fair finansiering
Venstrefløjen har bl.a. fokus på, at de mennesker, der i dag arbejder i f.eks. kulindustrien, bliver omskolet til nye grønne job.

– Og vi skal sikre, at det ikke er de mest udsatte, der ender med regningen. Jeg håber, at EU-Kommissionen og alle de grønne kræfter i parlamentet vil tage godt imod vores progressive klima plan, slutter Nikolaj Villumsen.

Læs mere om venstrefløjsgruppens 10 bud på en fair og socialt retfærdig Green Deal her.