Fødselsdag, film og fattigdom

I Gladsaxe fejrede lokalafdelingen deres 28-års fødselsdag med en gratis fremvisning af Ken Loachs samfundskritiske film ’Jeg, Daniel Blake’. Inden filmen hold Søren Søndergaard, folketingsmedlem, og Torben Madsen, byrådskandidat, oplæg i den fyldte sal, som rummede 150 interesserede.

Cecilie Pedersen, Rød+Grøn

“Filmen skildrer nedbrydningen af en ressourcestærk og positiv mand, Daniel Blake. Skurken i filmen er et system af love, der ikke hænger sammen, og bureaukrater, der bliver låst af systemet. Filmen må også i Gladsaxe vække til eftertanke, både hos dem, der arbejder på jobcentret, og hos de politisk ansvarlige.”

Sådan skriver Flemming Holst, medlem af byrådet for Enhedslisten og formand for byrådets Beskæftigelses- og Integrationsudvalg, på bagsiden af arrangementets flyer. Jeg har talt med lokalafdelingens kontaktperson Michael Dorph Jensen om fremvisningen i Gladsaxe.

Hvorfor valgte I at vise netop denne film?

– Det var på grund af alt det med kontanthjælpsloftet og 225 timers-reglen. Og så kan man sige, at det nærmest allerede er en optakt til kommunalvalgkampen, fordi der selvfølgelig også er folk her i Gladsaxe, der er blevet ramt af det. I november havde vi et folkekøkkenarrangement, hvor vi havde Søren Gericke ude og lave mad, og hvor vi samtidig svarede på spørgsmål vedrørende kontanthjælp. Det var også for at inspirere nogle boligområder til selv at tage ideen op. Alt var halv pris eller gratis for kontanthjælpsmodtagere, og så fik man også et par “doggy bags” med hjem. Så det var lidt i tråd med vores fokus på fattigdom og hele umyndiggørelsen i jobcenterregi, at vi viste filmen ’Jeg, Daniel Blake’.

Hvordan tænker I, at situationen, der beskrives i filmen, kan relateres til en dansk kontekst?

– Der er selvfølgelig forskelle på Storbritannien og Danmark, men også klare ligheder – heriblandt fattigdom og umyndiggørelse. Vi har haft fokus på forskellige ting ved arbejdsmarkedet, som kommer til indgå i kommunalvalgkampen i Gladsaxe. Vi har kørt 30 timers-kampagner, hvor vi blandt andet har holdt et offentligt møde. Gladsaxe Kommune har fremsat flere sparekrav via Kommunernes Landsforening, og man bryder med regeringens sparekrav til kommunerne, når der ikke skal tilbageføres penge, så der kan laves bedre sagsbehandling. Det handler i det hele taget om mere forebyggelse.

Har I nogle erfaringer fra jeres lokalforening med reformerne på arbejdsmarkedet?

– Ja, det har vi. Der er dels dem, som er kommet i flexjob, men så er der også dem, som ryger på kontanthjælp. Vi har medlemmer, som er havnet i den situation. Vi har samtidig også kontakt til Næstehjælperne, og her er der nogen, der skriver, at de faktisk allerede nu (den 10. august, red.) kun har 200 kr. tilbage til resten af måneden. Der er virkelig nogen, der er blevet fattige. Ken Loachs film er med til at sætte fokus på hele det område.