Første slag om Radius er vundet

Socialdemokraterne og SF har sluttet sig til modstanden af salget af elnetselskabet Radius til en udenlandsk kapitalfond. Dermed må regeringen konstatere, at salget ikke længere har et flertal bag sig.Simon Halskov, Rød+Grøn

Enhedslistens økonomi- og erhvervsordfører Pelle Dragsted har længe forsøgt at råbe oppositionspartierne op i sagen om salget af Radius, der forsyner en stor del af Sjælland med strøm. Han betegner derfor også meldingen fra S og SF som rigtig, rigtig gode nyheder.

– Det ser ud til, at vi nu har et flertal i Folketinget mod at sælge vores elnet til udenlandske kapitalfonde – og for at denne kritiske infrastruktur skal være ejet af fællesskabet, siger han og fortsætter:- SF og Socialdemokraterne fortjener ros for at lytte til de mange mennesker, som i den seneste tid har sagt klart nej til at privatisere vores el-net. Det viser, at det nytter noget at presse på. Derfor er det også en sejr for demokratiet.

Infrastrukturen er fællesskabets

Selvom slaget er vundet, påpeger Pelle Dragsted, at det er afgørende at fortsætte presset på regeringen, så den ikke forsøger at gå videre med salget henover hovedet på Folketinget. Og så skal Socialdemokraterne og SF fastholdes, hvis der kommer nye forhandlinger i forligskredsen.- Kritisk infrastruktur skal ejes af fællesskabet. Enten i offentligt ejerskab eller i forbrugerejede selskaber. Og det gælder ikke mindst, når der er tale om et monopol som el-nettet, fremhæver Pelle Dragsted.