Forbyd atomvåben

I dag er det 75 år siden, at USA udviklede og sprængte det første atombombe i Hiroshima.

Christian Juhl, medlem af Folketinget for Enhedslisten

To dage efter Hiroshima-bomben sprængte USA også én over Nagasaki – begge med katastrofal effekt. Mellem 150.000 og 250.000 var døde fire måneder efter sprængningerne. Enorme skader fulgte i form af deformerede børn og meget alvorlige miljøødelæggelser.
Efter stor folkelig modstand mod atomvåben tog FN initiativ til en ikke-spredningstraktat i 1968. 190 af verdens lande har tiltrådt traktaten om ikke-spredning af atomvåben. I dag har Rusland, USA, England, Frankrig og Kina, Indien, Pakistan, Israel og Nordkorea atomvåben.
Siden de to bomber i 1945 er der foretaget mere end 2.000 prøvesprængninger, og atomvåbenlandene råder over mere end 15.000 atomsprængladninger – nok til at ødelægge alle større byer og gøre kloden ubeboelig på grund af den radioaktive stråling.

Skaber kun utryghed
7. juni 2017 vedtog 122 lande i FN teksten til en ny traktat om forbud mod atomvåben. Aftalen forbyder udvikling, test, produktion, lagring, overførsel, brug eller trussel om brug af atomvåben. Hvis mere end 50 lande ratificerer teksten, er den gældende som FN-traktat. 38 lande har ratificeret traktaten.

Danmark har ofte støttet processer, der kan fremme nedrustning af atomvåben. Men den danske regering deltog ikke forhandlingerne i FN om et forbud mod atomvåben. Den tidligere regering mente, at våbnet kan bruges som afskrækkelse og som en del af NATOs strategi.

Men NATO skaber ikke større tryghed med atomvåben. Et enkelt tryk på den røde knap i Rusland, Pakistan, USA eller Israel kan det få fatale konsekvenser for hele menneskeheden.
Alle atomvåben skal forbydes og destrueres. Og Danmark skal med i front mod atomvåben.