Hjælp flygtningelejre i kampen mod corona

Flygtningelejren Moria på den græske ø Lesbos er bygget til 3.000 mennesker, men huser i dag 20.000. Hvis lejren rammes af corona, vil det være en katastrofe.

Eva Flyvholm, udenrigsordfører for Enhedslisten

I nogle dele af Moria-lejren er der kun én vandhane til 1.300 mennesker og ingen sæbe. Mange står uden basale fornødenheder og lægehjælp. Der mangler toiletter og rent vand. Familier på fem-seks personer er nødt til at sove på tre kvadratmeter. Situationen i mange flygtningelejre er er stærkt bekymrende. De overbefolkede og jammerlige forhold er desværre de perfekte betingelser for et udbrud af coronavirus.

Det er selvsagt umuligt at følge de anbefalede retningslinjer om at vaske hænder ofte og holde afstand til andre for at begrænse spredningen af smitte. Risikoen for en voldsom smittespredning i lejrene er derfor overhængende. Det samme gør sig gældende i mange andre flygtningelejre og fattige områder.

Vi må tage ansvar globalt
Selvom det meste af vores fokus i disse dage er på at løse krisen herhjemme og få den nye, mærkelig dagligdag til at fungere, så må vi samtidig se frem og forsøge at tage et medansvar globalt. Danmark har en vigtig rolle at spille her. Enhedslistens udviklingsordfører Christian Juhl vil tale med udviklingsministeren om behovet for mere støtte.

Et sted at starte for os hver især er at donere et beløb til en af de organisationer, der arbejder med lynets hast for at undgå, at coronavirus får frit løb i flygtningelejrene rundt om i verden. Det kan eksempelvis være Læger Uden Grænser eller Røde Kors.