Holdet er sat til EU-valget

Med Nikolaj Villumsen i front har startskuddet til Enhedslistens første EU-valgkamp lydt. Et stærkt hold af kandidater er klar til at kæmpe for et rødt og grønt Europa ved det kommende EU-parlamentsvalg.

Frederikke Hellemann, udenrigspolitisk rådgiver

Efter et veloverstået årsmøde er Enhedslisten nu ét skridt nærmere at være klar til EU-parlamentsvalget i maj 2019. Med omtrent et år til valget har Enhedslisten sat et stærkt hold af kandidater, som er klar til at stå i spidsen for Enhedslistens første EU-valgkamp nogensinde.

Ikke overraskende besluttede årsmødet at placere nuværende folketingsmedlem Nikolaj Villumsen på plads nummer et. Nikolaj Villumsen har siden 2011 høstet erfaring som henholdsvis EU- og udenrigspolitisk ordfører. Han bakkes op af EU-kandidatlistens nr. to, Eva Flyvholm, som bl.a. er Enhedslistens forsvarsordfører.

Foruden Nikolaj og Eva består spidskandidatholdet af Eva Milsted Enoksen og Jakob Nerup. Begge er erfarne og solide faglige stemmer – Eva Milsted Enoksen som en del af Københavns Kommunes indsatsteam mod social dumping og Jakob Nerup som arbejdsmarkedsrådgiver for Enhedslisten på Christiansborg.

Samarbejde nationalt og internationalt

De nyvalgte spidskandidater er heldigvis ikke alene om at skulle kæmpe for et rød-grønt EU-parlamentsmandat. Foruden kernen i enhver valgkamp – de aktive medlemmer – suppleres de fire spidskandidater i løbet af maj med yderligere ti Enhedslisten-kandidater fra alle dele af landet.

Derudover vil det mangeårige samarbejde mellem Enhedslisten og Folkebevægelsen mod EU fortsætte under den kommende valgkamp. Glædeligvis indgår Enhedslisten og Folkebevægelsen mod EU nemlig et valgforbund og styrker dermed den samlede EU-modstand.

Endelig kommer Enhedslisten frem mod valget til at stå skulder ved skulder med nogle af de ledende venstrefløjskræfter i Europa, det spanske Podemos, franske La France Insoumise, portugisiske Bloco de Esquerda og det svenske Vänsterparti.

Fælles kamp mod grænseoverskridende problemer

Sammen med den europæiske venstrefløj vil Enhedslisten i det kommende år fremlægge konkrete løsninger på nogle af Europas store og presserende grænseoverskridende problemer. 1. maj så det første initiativ dagens lys med lanceringen af en fælles kampagne mod skattely. Det vurderes, at skattely alene i Danmark hvert år koster omkring fem milliarder kroner, som kunne være brugt på velfærd. Partierne foreslår derfor, at der indføres en langt mere omfattende sortlistning af skattely end den nuværende EU-sortliste, hvor skattely som bl.a. Panama og Luxembourg ikke indgår. Derudover skal EU’s udbudsregler ændres eller udfordres, så virksomheder med suspekte skattearrangementer kan udelukkes fra offentlige udbud.

Udspillet om bekæmpelse af skattely er det første i en række. I støbeskeen er også fælles initiativer, som kan modarbejde klimakrisen, som kan bekæmpe social dumping og som rækker en hjælpende hånd til mennesker på flugt fra krig og undertrykkelse.

Fra Folketing til EU-parlament

Som en ny spiller i kampen om pladserne i EU-parlamentet har der naturligt været en stor interesse for, hvad Enhedslisten vil gøre, hvis det lykkes at vinde et mandat.

For spidskandidaten Nikolaj Villumsen er linjen klar:

– Vi vil i EU-parlamentet for også her at kæmpe for en rød og grøn politik. Samtidig vil vi bruge pladsen til sammen med andre venstrekræfter i Europa at bekæmpe EU’s nyliberale politik og udemokratiske traktatgrundlag.