Hviderusland deler Europas venstrefløj

Oprøret i Hviderusland har skabt uenighed på den europæiske venstrefløj. Nogle partier støtter præsident Lukasjenko, mens andre bakker op om det folkelige oprør mod ham. Enhedslisten er med i den sidste gruppe.

Mikael Hertoft, Enhedslistens repræsentant i European Left

Det spanske kommunistparti har udtalt deres støtte til Lukasjenko i en erklæring, som de har sendt ud til alle partier i European Left. Her beskriver de udviklingen i Hviderusland som et resultat af Washingtons plan for at destabilisere landet ”under det falske flag af frihed og demokrati.” De mener ikke, der er bevis for svindel ved valget den 7. august. Samtidig mener de spanske kommunister, at EU vil forsøge at gentage forløbet fra Ukraine, hvor folkelig modstand mod Janukovitj førte til dannelsen af en højrefløjsregering, der undertrykker venstrefløjen. Det spanske kommunistparti kræver derfor, at EU anerkender legitimiteten af Lukasjenkos valg.

Enhedslistens svar
Enhedslisten reagerede meget stærkt på dette brev. Forretningsudvalget vedtog en politisk linje den 27. august:

”Enhedslisten bakker op om kampen for demokrati i Belarus/Hviderusland, herunder demokratibevægelsens krav om nyvalg til præsident under international observation, løsladelse af de politiske fanger og retsforfølgelse af de ansvarlige for den grove politivold og ulovlige fængslinger af oppositionsmedlemmer og demonstranter.

Vi er solidariske med vores søsterparti i Belarus – Retfærdig Verden (Spravedlivij Mir), som kæmper for demokrati, imod Lukasjenkos undertrykkelse og for social retfærdighed.

Vi er stærkt uenige med Spaniens Kommunistparti PCE i European Left og andre kommunistpartier uden for European Left, der har udtrykt støtte til Lukasjenko og mener, han er legitim præsident. Vi giver mandat til, at vores kammerater i European Left rejser diskussionen om dette snarest og opfordrer European Left til at udtale sin klare støtte til demokratibevægelsen i Hviderusland.”

Hvad mener European Left?
European Left har et medlemsparti i Hviderusland. Dette parti er med i oprøret og bakker aktivt op om kravet om nyvalg. Flere af partiets medlemmer er blevet fængslet, og partiet har i mange år opereret under vanskelige forhold. Selvom partiet ikke direkte er forbudt, bliver der lagt mange hindringer i vejen for dets aktiviteter.

Enhedslistens repræsentanter i European Left sendte efter vedtagelsen i FU et brev til European Left, hvor vi krævede, at organisationen hurtigt afklarede sin holdning. Formanden for European Left, Heinz Bierbaum, har flere gange udtalt sig på linje med Enhedslisten. Allerede få dage efter valget i begyndelsen af august udtalte han:

”Vi erklærer vores solidaritet med protesterne imod det autokratiske system, hvor demokratiske valg i årevis har været en farce. Alle politiske fanger må løslades. Den fundamentale ret til at tale frit og til at forsamle sig må ikke længere trampes ned.”

Die Linke ligger på linje med Enhedslisten, det samme gør det Bulgarske ”Venstre”-parti og flere andre.

En række store kommunistpartier uden for European Left støtter Lukasjenko – ikke mindst det store og stærkt konservative russiske KPRF. I Belarus er der også et ”tamt” kommunistparti, der reelt legitimerer Lukasjenko og fungerer som hans støtteparti.