Hvornår bliver nok nok?

Johan Keller, Gladsaxe

Mette Frederiksen, børnenes statsminister, vil alligevel ikke hjælpe de fattige børn, sådan som der ellers står i forståelsespapiret – ikke en krone til kontanthjælpsmodtagere – og hun vil lade arbejdsløshedsunderstøttelsen fortsætte nedad. Til gengæld skal der bruges mange milliarder på oprustning, dvs. køb af amerikanske våben, således at Trump, som hun svinger så godt med, kan blive genvalgt, når beskæftigelsen i den amerikanske våbenindustri stiger. Klimaindsatsen bliver helst teknologiske løsninger ad åre, der skal ikke gøres noget ved landbrug og trafik nu, og forbedringerne på finansloven var jo ret beset mest bagateller. Men nye gasledninger, olieefterforskninger og broer skal der nok blive råd til. Ift. behandlingen af flygtninge har Mette Frederiksen nu helt overhalet DF, og hun lægger op til, at Danmark skal være en overvågningsstat som Kina. Det er nemlig frihed, som justitsministeren siger. Det er kort sagt ikke blevet den nye retning vi håbede på. En logisk konsekvens må være, at partiets ledelse arbejder for et fremrykket valg, når også fagbevægelsen og klimabevægelsen har fået nok.