Indvandreres danskundervisning trues af besparelser

I hele landet tager Enhedslisten kampen op for at redde indvandreres danskundervisning fra at komme i udbud – med forringelser til følge. I København er der håb om, at de progressive partier vil blokere for ødelæggelsen. Rød+Grøn har snakket med Ninna Hedeager Olsen, der er repræsentant for Enhedslisten i Social- og beskæftigelsesudvalget, som har ansvaret for udbuddet.

Mikael Hertoft, Rød+Grøn

Hvad er det overordnede problem i at sende sprogskolerne i udbud?

– Hvis sprogskolerne kun skal konkurrere på prisen, så bliver det et ræs mod bunden.

Kvalitet er også vigtigt for lærerne, der får mulighed for at levere meningsfyldt undervisning, hvis de får tid til at forberede sig.

Kan du fortælle noget om de kvalitetskriterier, Enhedslisten har taget op?

– De er udviklet i samarbejde med tillidsrepræsentanter og andre, som vi har kontakt med på sprogskolerne: Vi ønsker, at der skal være loft for klassekvotienter. Vi ønsker at sikre, at der er undervisningsmateriale til kursisterne som bøger og adgang til hjemmesider. Der skal være afsat forberedelsestid og maksimale antal lektioner, og arbejdsmiljø og arbejdstider skal indgå i kvaliteten. Og så skal der være en præcisering af andelen af undervisningstid, som er lærerstyret undervisning.

S, SF og Ø fik vedtaget i maj, at spørgsmålet om finansiering af sprogskolerne skal op i forbindelse med kommunens budget 2018. Er det en sejr?

– Nej, det er det ikke. Det betyder, at det ikke lykkedes at løse problemet på udvalgsmødet.

Det bliver en tung opgave for Enhedslisten at finde de mange millioner. Det kommer vi måske til at stå alene med. Sejren ligger i, at spørgsmålet ikke blev lukket, men pengene er ikke fundet.

Hvad synes du om ideen om, at området simpelthen skal være kommunalt?

– Det er en god ide at gøre sprogundervisningen for indvandrere kommunal. Det er endda muligt, at man kan gøre det billigere. På Morten Kabells område inden for miljø og teknik er der flere ting i sparekataloget, hvor man kan gøre tingene både billigere og bedre ved at tage opgaverne ind i kommunen. Det betyder, at man kan spare penge til konkurrence og dyre udbudsrunder. Tidligere har man haft partnerskab med sprogskoler, der fungerede. Men nu, hvor man ikke længere har partnerskaber men konkurrence og udbud, så er det bedre at overtage sprogskolerne kommunalt. Det skal så være med de nuværende lærere, bygninger osv. og med demokratisk inddragelse af lærerne i styringen af skolerne.