Klimaafgifter skal ikke ramme skævt

Mange mennesker – ikke mindst i Enhedslisten – sukker efter flere initiativer, der kan nedbringe CO2-udslippet. Det betyder dog ikke, at vi skal sige ja til alle klimarelaterede forslag fra andre partier. Det gælder også, når det handler om at få folk til at spise mindre kød.

Søren Egge Rasmussen, klima- og energiordfører

I køledisken i den lokale Brugs i Lystrup ligger økologisk, hakket oksekød til 80 kr. kiloet og fine økobøffer til 400 kr. kiloet.

Alternativets forslag om en oksekødsafgift på 17 kr. per kilo vil ikke have betydning for de riges køb af bøffer og oksemørbrad. Men for mennesker med lave indtægter vil 17 kr. i ekstra afgift være væsentligt, også hvis de finder det hakkede oksekød uden økomærke til 60 kr. for et kilo. Kald det bare en asocial afgift. Højere moms på oksekød vil være en bedre afgift.

Vi arbejder på Christiansborg på en ny klimaplan, som skal være klar efter nytår. Her vil vi forsøge at finde de mest effektive – og samtidig socialt bedste – virkemidler.

På landbrugssiden foretrækker vi at pålægge landbruget en CO2-afgift, som lægges på al animalsk produktion, på kunstgødning og det dyrkede areal. Det er en model, som Det Miljøøkonomiske Rød har bragt på banen. Enhedslisten foreslår, at indtægten til statskassen tilbageføres til landbruget til en bæredygtig omstilling. Det kan give plads til mere skov og natur, og det kan desuden friholde lavtliggende arealer for pløjning.

Ferier med ren samvittighed

Betyder vores kost noget i den store CO2-opgørelse? Ja, der går årligt ca. tre tons CO2 til en normal dansk kødrig kost. Især oksekød og fårekød er meget belastende i CO2-regnskabet, mens kyllingekød og grisekød er mindre belastende. Men en vegetarisk eller vegansk kost er langt bedst.

Flyrejser er alt for billige i forhold til CO2-belastningen. En returrejse til Thailand svarer til belastningen fra 90 kilo oksekød. Der er ikke afgifter på flybrændstof, og få lande har indført afgifter på flyrejser. Sverige og Norge er undtagelser, og vi i Danmark bliver nødt til at følge med. Indtægten fra afgiften kan gå til at udbygge den kollektive trafik. Vi har brug for hurtige og flere natlige tog rundt i Europa. De kan blive alternativer til billige, klimabelastende flyrejser.

Hver gang et medlem af Enhedslisten spørger på Facebook, hvordan ferie kan holdes uden fly, eksploderer det med gode råd. Ja, det kan være svært at udholde en mørk, klam, dansk vinter uden at smutte sydpå til varme og sol. Men det er nødvendigt, at vi ændrer vaner. Kan en tur til lysere, snerige omgivelser i Norge eller Sverige være løsningen? Eller kan en kurbadeferie via færge fra Ystad til en by i det nordlige Polen være et godt alternativ? Afprøv det.

Skær ned på forbruget

Import af varer, der er produceret i andre lande, tæller ikke med i vores nationale CO2-opgørelse. Alle de produkter, vi importerer fra Kina, er derfor ikke med i vores CO2-opgørelse. Der er med andre ord en masse skyggetal, som gør problemet mindre synligt. Vi er nødt til at nedbringe vores materielle forbrug og sikre, at det forbrug, der stammer fra udlandet, kommer med i den danske statistik.

Vi kan ikke fortsætte vores liv i den rige del af verden med massivt forbrug af kød, al for meget bilkørsel med diesel og benzinbiler samt ferierejser i fly. Vi er nødt til at omstille de kollektive løsninger – og også foretage de rigtige personlige valg.