Klimaloven – Enhedslistens største politiske sejr

I fredags blev et stort flertal i Folketinget enige om en klimalov, der gør Danmark til et af de absolut mest klimaambitiøse lande i verden.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Det var en stolt Pernille Skipper, der kunne præsentere Danmarks første klimalov i fredags.

– Jeg vil gå så langt som til at kalde det her for vores største politiske sejr. Enhedslisten var det ene af kun to partier, der gik ind i valgkampen med kravet om 70 procent reduktion af klimagasser i 2030. I dag er den målsætning fundamentet i klimaloven, fremhæver hun.

Også Enhedslistens klimaordfører, Mai Villadsen, havde det store smil på ved lanceringen.

– Den vigtigste sejr er, at målsætningen om at reducere Danmarks klimabelastning med 70 procent over de næste ti år nu er i en lov! Og vi har sikret, at hvis Danmark ikke er på rette kurs, så skal klimaministeren handle, forklare hun og fortsætter:

– Et andet vigtigt punkt i loven er, at Danmark ikke længere skal kunne snyde på vægten. Kun rigtige klimareduktioner skal tælle, så slut med tidligere regeringers skrivebordsøvelser, understreger hun.

Målene skal nås i Danmark
For Enhedslisten har det været afgørende, at klimaloven også sikrer handling her og nu, fortæller Pernille Skipper.

– Vi har kæmpet benhårdt for, at der kom et lovfæstet delmål ind. Det var der ikke mange andre end os, der ønskede, men jeg er rigtig glad for, at vi stod fast. Nu ved vi med sikkerhed, at skiftende regeringer ikke kan skubbe ansvaret foran sig, og at der skal komme reelle, nationale reduktioner, fortæller hun.

Aftalen lovfæster tre principper:

Der fastsættes fem-årige delmål mindst 10 år frem i tiden, så vi løbende kan holde øje med, om vi er på rette spor. Vi får et stærkere klimaråd, som skal komme med anbefalinger og sige, hvis vi ikke når målene. Endelig understreger klimaloven, at vores klimamål skal nås i Danmark – vi kan ikke benytte sig af udenlandske reduktioner.

Den grønne kamp fortsætter
Nu, hvor klimaloven er på plads, starter arbejdet med at kortlægge vejen til den grønne omstilling.

– Til foråret skal vi forhandle de konkrete tiltag på plads. Vi skal lave en klimahandlingsplan, der viser, hvordan vi når vores reduktion. Her skal vi fortsat lægge et pres på regeringen, så den grønne omstilling bliver så socialt retfærdig som muligt, siger Mai Villadsen.