Kort nyt

Indfør karakterfri klasser på hele gymnasieområdet

En ny rapport fra Center for Ungdomsforskning viser, at karakterræset i gymnasierne går ud over elevernes motivation og fører til et ringere udbytte af undervisningen. Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj, efterlyser en række politiske initiativer for at imødegå den negative udvikling.

– Karakterræset kvæler nysgerrighed og motivation og lysten til at eksperimentere og prøve sig frem hos mange elever. Det får vi simpelthen ikke dygtigere studenter af. De hidtidige forsøg med karakterfri klasser i gymnasierne har været meget positive, og jeg vil anbefale, at der meget hurtigt indføres karakterfri klasser på hele gymnasieområdet, siger Jakob Sølvhøj.

Endelig kommer DF til fornuft om satspuljen

Kristian Thulesen Dahl vil ikke længere være med til at udhule af folkepensionen, der finansierer dele af satspuljen. Det kursskifte hilser Enhedslisten velkomment og udformer et beslutningsforslag i Folketinget, der kan være fødselshjælper for udmeldingen.

– I årevis har man ladet folkepensionisters, arbejdsløses og syges indkomst falde. De har mistet tusindvis af kroner med Dansk Folkepartis velsignelse, påminder Pernille Skipper.

Hun forstår ikke, hvorfor Thulesen Dahl vil stoppe ved folkepensionisterne.

– Vi mener ikke, man burde hive penge op af lommen på hverken folkepensionister, de syge eller de arbejdsløse, for at finansiere socialpolitikken.

Byrod sover i telt til budgetseminar

Enhedslistens byrådsmedlem i Vejen, Jakob Borgensgaard, sover i telt, når byrådet i slutningen af august holder budgetseminar på Nymindegab Kro.

– Jeg synes, det er mærkeligt at sende et signal om, at vi skal spare, men vi har samtidig råd til at sende byrådspolitikerne på et kroophold, siger han og uddyber:

– Det kan godt være, at 50.000 kroner ikke er mange penge i et kommunalt budget, og at overforbruget er langt større i andre kommuner, men det er princippet. Og jeg er sikker på, at jeg kommer til at sove helt utroligt dejligt i teltet, siger Jakob Borgensgaard.