Løsningerne på krisen skal være grønne og socialt retfærdige

Sideløbende med, at vi håndterer sundhedskrisen, skal vi bruge den nødvendige grønne omstilling til at komme gennem den økonomiske krise.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Enhedslistens kriseplan har fokus på at sikre den nødvendige grønne omstilling, holde hånden under beskæftigelsen og på at sikre en retfærdig fordeling af kriseregningen. Senere vil det blive nødvendigt med fordeling af arbejdet og investering i uddannelse og omskoling.

Kriseplanen omfatter direkte investeringer i grøn omstilling og velfærd. Den støtter efterspørgslen ved at give flere penge til ledige, og den stiller modkrav til banker og virksomheder til gengæld for støttekroner. Budgetloven og de stramme sanktioner skal også lempes, før vi kan understøtte økonomien.

Green new deal
De mest klimaeffektive grønne investeringer skal fremrykkes, så de kan bidrage til at sikre beskæftigelsen, samtidig med at den nødvendige grønne omstilling ikke går i stå.

Af grønne, offentlige investeringer foreslår vi bl.a. en udvidelse af Danmarks grønne investeringsfond til ti milliarder kr. Vi vil fremrykke investeringer i bæredygtig togtrafik for 50 milliarder kr., udbygge cykelstier langs statsvejnettet og udbygge ladeinfrastruktur til elbiler for 200 millioner kr. årligt. I kommunerne skal grønne investeringer undtages for anlægslofter, og en række administrative forhindringer for kommuners investeringer i solceller skal fjernes.

Danmarks produktion af vedvarende energi skal op i gear, bl.a. ved at fremrykke tre allerede besluttede havvindmølleparker. Og så vil vi energieffektivisere samfundet ved hjælp af billige, statsgaranterede lån til energirenoveringer af boliger, renoveringer af almene boliger og en støttepulje til udskiftning af olie- og fyr til varmepumper.

Investering i velfærd og tryghed
Velfærdens helte har virkelig vist deres værd under coronakrisen. Det understreger, at udhulingen af vores velfærd skal stoppes. I en økonomisk krise giver det god mening at skabe flere offentlige job, og der er rigeligt behov efter den højreorienterede politik under finanskrisen.

Der er titusinder, som mister jobbet under krisen, og derfor kan se frem til et stort indtægtstab. Det er ikke bare uretfærdigt, det er også skadeligt for efterspørgslen og dermed medvirkende til at forværre krisen. Enhedslisten foreslår en bedre dagpengedækning: 90 procent kompensation af lønnen med et loft på 25.000 kr. i 100 dage for alle dagpengeberettigede.

Og så skal fattigdomsydelserne væk; her og nu vil vi suspendere 225 timers-reglen, kontanthjælpsloftet, og uddannelses- og integrationsydelserne under krisen.

Regningen skal fordeles retfærdigt
Vi skal holde hånden under beskæftigelsen og sikre vigtige arbejdspladser. Men vi skal ikke bruge skattekroner på at sikre aktionærerne og multinationale selskaber i skattely. Derfor skal der ikke gives støttekroner til selskaber i skattely, der ikke bidrager til fælleskassen. Vi vil også stoppe udbyttebetaling og aktietilbagekøbsprogrammer i banker og virksomheder i to år.

Samtidig vil vi oprette en fond til statslige kapitalindskud i private selskaber, der skal modsvares af medejerskab, herunder til opkøb af strategisk vigtige virksomheder.

Midlertidige udgifter kan finansieres ved lån, kreditter og grønne investeringer ved statsgaranterede lån, mens varige udgifter skal finansieres ved at hæve skatten i toppen af samfundet, der har fået skatterabat på skatterabat de seneste mange år.

Læs meget mere om Enhedslistens kriseplan her.