Måneden der gik

Den gode nyhed:

Maria Gjerding i front for Danmarks Naturfredningsforening

Enhedslistens miljø- og klimaordfører er blevet valgt til præsident i Danmarks største grønne organisation, der tæller 130.000 medlemmer. Hun blev bl.a. støttet af den tidligere præsident, Ella Maria Bisschop Larsen, der tidligere på året sagde:

– Jeg har været præsident i 12 år, og jeg ser det som en opgave for præsidenten at sikre et godt generationsskifte. Jeg er glad, hvis så kompetent en person som Maria Reumert Gjerding vil stille op, og jeg bakker hende op.

Den dårlige nyhed:

Maria Gjerding forlader Folketinget

Efter næsten ti års ihærdig, grøn indsats i Folketinget, først som rådgiver og siden som folketingsmedlem, siger Maria Gjerding nu farvel til Christiansborg.

– Det er selvfølgelig et stort tab for Enhedslisten og for den grønne fløj i Folketinget. Men en kæmpe gevinst for vores natur og miljø, som får en frontfigur, jeg ved vil være fantastisk som naturens stemme i Danmark, siger hendes kollega Pelle Dragsted.

Citatet:

“Vi er bestemt ikke altid enige med Maria Reumert Gjerding, men vi kender hende som et sagligt, seriøst og pragmatisk menneske, der brænder for naturen men som samtidig er i stand til at finde kompromisser. Når vi laver politik, har vi som politikere brug for med- og modspil fra stærke interesseorganisationer. Her foretrækker vi til enhver tid hellere at få kvalificeret og kompetent modspil end letkøbt kritik for kritikkens skyld.”

Esben Lunde Larsen (V), Carsten Bach (LA) og Mette Abildgaard (K) i Information.