Måneden der gik

Den gode nyhed

Regeringen stopper al fremtidig efterforskning og udvinding af olie, gas og skifergas på land og i de indre danske farvande.

– Det er en kæmpe sejr for klimabevægelsen i Danmark og noget, som Enhedslisten sammen med lokalsamfund og miljøorganisationer længe har kæmpet for. Særligt de lokale grupper mod skifergas i Nordjylland og Lolland-Falster har grund til at være stolte i aften, siger Enhedslistens energiordfører Søren Egge Rasmussen.

Den dårlige nyhed

Der vil fortsat kunne efterforskes og udvindes olie og gas i Nordsøen.

– Hvis vi skal bremse klimaforandringerne, er det pinedød nødvendigt, at vi lader størstedelen af de fossile brændsler blive i undergrunden. Det næste skridt er, at den danske regering stopper alle nye tilladelser til udvinding og efterforskning i Nordsøen også. Det er noget, som Enhedslisten fortsat vil arbejde benhårdt på at opnå, garanterer Søren Egge Rasmussen.

Citatet

“Vi fortæller dem, at de ikke kan strejke, men at det overenskomstresultat, der nu bliver forhandlet, også vil gælde dem.”

Søren Fibiger Olesen, formand for Kristelig Fagbevægelse (Krifa)