Måneden der gik

Den gode nyhed:
NETS-gebyrer begrænses. Et bredt politisk flertal har indgået en aftale om at begrænse gebyrerne på Betalingsservice og lignende betalingsløsninger. Enhedslistens erhvervsordfører, Victoria Velasquez, glæder sig over aftalen:

– I Enhedslisten har vi i mange år kæmpet for at begrænse finansgiganternes store magt i samfundet. Vi ser det derfor som en stor sejr, at vi nu har fået begrænset gebyrgribbenes mulighed for at udnytte borgerne for at maksimere deres egen profit, siger hun.

Den dårlige nyhed:
Tyrkiet angriber kurderne. Ved redaktionens slutning er tusinder af civile på flugt fra tyrkiske bombardementer i det nordlige Syrien. Angrebet sker efter en samtale mellem USA’s præsident Trump og Tyrkiets præsident Erdogan, hvor førstnævnte lovede at trække de amerikanske tropper ud af området.

– Det er så forfærdeligt at se de tyrkiske soldater angribe vores kurdiske venner. Vores allierede har kæmpet så hårdt mod Islamisk Stat og står for demokrati, frihed og fred, siger Enhedslistens udenrigsordfører Eva Flyvholm.

Enhedslisten vil have, at Danmark og EU kræver et øjeblikkeligt stop for angrebet og tilbagetrækning af militæret.

Citatet:
”Enhedslisten arbejder for et globalt samfund med fælles demokratisk kontrol over økonomien og økonomisk og social lighed på hele kloden. Produktionen skal være bæredygtig og fungere inden for rammerne af, hvad kloden og mennesker kan holde til. For at opnå det, er det nødvendigt med grundlæggende ændringer i indretningen af den globale økonomi.”

– Enhedslistens globaliseringsprogram, vedtaget på årsmødet.