Mærsk udviser ikke rettidig omhu ved skibsophugning

Af:

Profitten tæller højere end fattige arbejderes sikkerhed og hensynet til miljøet, når Mærsk får ophugget skibe i Indien.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Den 4. november afgjorde Højesteret i Bangladesh, at fartøjet North Sea Producer, som Maersk ejede halvdelen af, blev ophugget ulovligt, før det blev solgt videre til en mellemhandler. ShippingWatch har samtidig kunnet fortælle, at Maersk har flaget fire skibe ud af Danmark, som under et år senere blev ophugget i Alang i Indien.

Maersk har tidligere erklæret sig villig til at skifte flag på sine europæiske skibe for at omgå EU’s regler, som i øjeblikket forbyder at skrotte gamle skibe i Indien. Rederiet har ikke svaret direkte på, om det er tilfældet med de fire skibe.

– Det er skandaløst, at Mærsk ved ophugning af deres skibe ikke udviser rettidigt omhu. Både arbejdernes sikkerhed og miljøet lider overlast, når rederiet jagter de billigste steder at komme af med deres udtjente skibe, siger Enhedslistens udviklingsordfører, Christian Juhl.

Halehæng til udviklingen
At Mærsk – en af verdens største containerrederier – ikke for længst har bygget et topmoderne værft, der kan ophugge skibe og sætte genbrug af delene i system, forbløffer Christian Juhl.

– De ville både kunne tjene penge, gavne miljøet og tage vare på sikkerheden for arbejderne. I stedet er Mærsk halehæng til udviklingen og vægter profitten højere end mennesker og natur.

Christian Juhl har nu kaldt udenrigsminister Jeppe Kofod og miljøminister Lea Wermelin i samråd i Folketingets Udenrigsudvalg.

– Der skal findes en løsning på de uacceptable ophugninger, fastslår han.