Med stigmatisering begynder enhver krig

Per Kristensen, Roskilde

Mobning i skolen! Mobning på arbejdet! Det ved vi alle hvad er, men hvad med mobning af andre stater for på sigt at retfærdiggøre egne krænkende og intimiderende handlinger? Er du og jeg vågne, når vi udsættes for mediestrømmen, der konstant fortæller os, at netop dette medie ikke viderebringer ’fakenews’?

Jeg starter ikke her med at afsværge Putin, men foreslår dig at tænke tilbage på de to valg, der gennem den sidste tid er gennemført i Østrig. Hvordan var det nu, det der med de højre nationale og ’den russiske rigmand’? Nedenstående har jeg sendt til DR:

DR stigmatiserer Rusland på et falsk grundlag i indslag om det østrigske valg i dag d. 30/9 kl. 07 på KBH P4!

Her fortæller DR om det forrige østrigske valg og om ’den russiske indflydelse’ herpå, hvilket fjernede grundlaget for Kurtz regering, hvorfor der nu igen har været afholdt valg.

Dette er jo noget af en tilsnigelse! Er DR begyndt at glemme, hvad der reelt blev afsløret efter forrige valg? Glemmer DR, hvad DR selv dengang fortalte? Et hold journalister lod som om de repræsenterede en russisk rigmand og fik de højre nationale i store problemer, idet de højre nationale indgik en aftale med rigmanden mod, angiveligt, at få penge til deres valgkamp.

I indslaget i dag tales der om ‘russisk indflydelse’, som om staten Rusland har blandet sig, hvad den russiske stat ikke har gjort. DR deltager i en stille stigmatisering af Rusland på et helt igennem falsk grundlag. DR spiller videre på det tidligere kendte tema fra USA, ‘hvor Rusland blandede sig i valgkampen’ skønt, der også her mangler klare beviser. DR lever, med denne ukritiske tilgang, ikke op til sit ansvar som public service-organ!

Hånden på hjertet har du tænkt over dette radioindslag? Har du reageret på det? Eller er du bare til grin for dine egne licenspenge?