Mjølnerparken

Bent Jørgensen, Møn

2 blokke med 260 lejligheder står for at skulle tømmes i den nærmeste fremtid i Mjølnerparken i følge den almennyttige boligforening Bo-Vita, som derefter vil sælge de to blokke til en investor for højest opnåelige pris, der er anslået til ca. 400 millioner kr.

Problemet er blot, at et flertal af beboerne naturligvis finder ideen dårlig, da de for det første er glade for at bo i Mjølnerparken, med familie og venner lige omkring dem, og dertil en beliggenhed i et grønt område, men alligevel tæt på trafikale forbindelser og butikker.

Denne træghed mod at flytte, hos beboerne, forsøger Bo-Vita at overvinde med forskellige lokkemidler, såsom et ekstra tilskud til flyttehjælp på 25.000 kr., samt tilbud om lejligheder rundt i byen, der dog alle har den hage, at de er op til 30 procent dyrere end beboernes nuværende lejligheder og ofte med en ringere beliggenhed.

For at hjælpe flytteprocessen i gang har Bo-Vita afholdt en række møder med beboerne og spidset blyanterne, så de kan underskrive et papir om frivillig genhusning, nærmest under mottoet: “Et tilbud, du ikke kan afslå”. En del beboere har nemlig fået det indtryk, at hvis de siger nej til tilbuddene, kan de til sidst risikere at stå boligløse, som en af dem udtaler.

Samtidig med at dette foregår, kan man læse i de almene boligforeningers blad “Fagbladet Boligen” fra juli 2019, at tilsvarende eksperimenter med salg af almene boliger i Amsterdam er faldet mildest talt uheldigt ud, da lejlighederne derefter er steget betragteligt i husleje og de middelklassefolk, man havde satset på til at overtage dem, er udeblevet. Derefter har flere familier delt en lejlighed for at kunne betale huslejen – eller kriminelle er rykket ind. Dette sammen med investors manglende vedligeholdelse har betydet en forslumning af

områderne, så de to største almene boligforeninger i Amsterdam nu har opgivet at sælge deres boliger.

Men nu er det jo ikke kun i Mjølnerparken men i alle Danmarks udsatte områder, at man drømmer om gode profitter samt en middelklasse, der er villig til at overtage boligerne efter ca. 800 tvangsudsatte familier – og om det værste: nedrivningerne af over 3000 lejligheder, handlinger som det ikke engang i klimaets navn er lykkedes at stoppe. En forsigtig beregning viste ellers en belastning på 50.000 tons CO2 som resultat af regeringens forhadte ghettolov.

Det må være på høje tid, at regeringen tager et ekstra kig på denne lov, hvis konsekvenser i sin brutalitet og underlæggende racisme også er ved at gå op for befolkningen udenfor de udsatte områder.