Natur og fællesskab – også alment

Flere vælger ikke storbyerne fra på grund af priserne – de vælger provinsen til på grund af dens natur. I Permatopia i Karise, hvor de fleste boliger er almene, efterspørges forpligtende fællesskaber og et bæredygtigt liv.

Signe Rosa Skelbæk

Storbyerne har i mange år trukket hundredetusindevis af mennesker til sig. Men en modtendens, hvor folk aktivt vælger det hektiske byliv fra, begynder at vise sig, og det er bofællesskabet Permatopia i Karise et godt eksempel på.

Frisk luft og frie børnelivPermatopia er et moderne, selvforsynende og børnevenligt økolandbrugs- og bofællesskab. I år er de første beboere flyttet ind i de i alt 44 almene lejeboliger, 23 andelsboliger og 23 ejerboliger. Med 75 kilometer til Københavns centrum kunne man frygte, at boligerne var svære at afsætte, men sådan står det ikke til.- Vi har fra starten oplevet stor interesse for både ejer-, andel- og lejeboliger, siger Suzanne Darmer, der har siddet som formand i Permatopias bestyrelse i tre år og netop er flyttet ind i sin egen bolig. Hun peger selv på, at succesen nok skyldes, at folk søger noget andet end det, byerne kan tilbyde:- Vi oplever et ønske om at komme ud, hvor der er mere natur og frisk luft, men helt klart også om at blive en del af det store fællesskab, der er herude. For mange børnefamilier handler det også om, at man kan åbne dørene, og at børnene kan løbe og lege og have et mere frit børneliv. Det, tror jeg, mange unge børnefamilier er tiltrukket af, siger hun og tilføjer, at hendes egen grund til at forlade København bundede i at komme tættere på naturen og leve i et meningsfyldt fællesskab.

Forpligtende fællesskaberNetop ønsket om at leve mere i ét med naturen er der rig mulighed for på de 29 hektar jord, der omringer bofællesskabet. Den skal beboerne selv dyrke, så de i videst muligt omfang kan blive selvforsynende. Det tiltalte Thomas Spange Olsen og kone, hvis børn er flyttet hjemmefra.- Dels havde vi brug for mindre plads, og så vi ville gerne have et mere forpligtende fællesskab end det, vi havde, hvor vi boede, siger han og uddyber, at familien hidtil har boet i hus i Ballerup Kommune.- Det særlige ved Permatopia er, at vi både bor og spiser sammen. Meningen er, at når alle er kommet på plads, så skal vi have fællesspisning alle fem hverdage. Derudover har vi et landbrug, som vi er fælles om. Det, at man også arbejder sammen, og ikke bare spiser og hygger, tror vi, giver et andet og større fællesskab. Der findes jo masser af bofællesskaber, men lige denne form tiltalte os enormt meget.

Billigere end i byerneDet er ikke kun naturidyl, fællesskaber og muligheden for at leve bæredygtigt, der i fremtiden vil få flere til at vælge byerne fra og Udkantsdanmark til. Nye tal fra Boligsiden viser, at et-, to- og treværelseslejligheder i København i gennemsnit er steget med 42 procent over de seneste fem år. I praksis betyder det, at udbudsprisen på en toværelseslejlighed i København er omkring 11.000 kroner månedligt.I Permatopia koster den dyreste lejebolig på 112 kvm. cirka 9.500 kroner alt inklusiv, oplyser Suzanne Darmer, der flyttede ind i sin bolig for to uger siden og allerede føler sig hjemme, selvom hun og familien har boet de seneste 30 år i København.- Jeg er overrasket over, hvor dejligt det er at komme ud, hvor der er ro. Det var et stort spring at flytte fra byen, men jeg kan mærke, at min krop synes, det er rigtig dejligt, at der er luft og stilhed og ikke en masse biltrafik og fester.