Bevar Nørrebroparken som åndehul

Christen Plum, Poul Hviid, Katrine Hassenkam, Kristian Kirkebjerg, Hanne Dam, Grethe Bidstrup, Enhedslisten Vanløse

Københavns Kommune planlægger at inddrage et stort område i den fredede park, Nørrebroparken. Området skal bruges til en indhegnet fodboldbane, der skal belægges med kunstgræs. Der er i forvejen en fodboldbane – indhegnet og med kunstgræs. Det virker unødvendigt at oplyse her, at parken udgør et åndehul for mange mennesker i det tætbefolkede område omkring Nørrebroparken. Det virker også unødvendigt at oplyse om, at kunstgræs hindrer vild natur i at udfolde sig i byens parker?

Kunstgræs er aldrig blevet undersøgt ordentligt for skadelige stoffer på lang sigt. Man har kun interesseret sig for det granulat, som fodboldspillerne slæber med hjem på tøjet og forulemper vaskemaskinen med. Hvilke argumenter har EL’s repræsentanter for at stemme ja til det projekt, og hvordan hænger det sammen med EL’s politik om bæredygtighed og udvikling af vild natur? Selvfølgelig skal børn og voksne have mulighed for at spille fodbold under ordentlige forhold. Overborgmesteren har planer om at lave adskillige idrætsanlæg i København – belagt med kunstgræs. Men hvorfor skal naturen betale?

Find nogle områder, der ikke er fredede. Måske skal fodboldspillerne op på cyklen for at finde banen, og måske skal de bare spille på almindeligt græs, hvor de bliver mere beskidte, men ikke udsættes for kemiske stoffer. Mentalt er det også bedre at udøve sport, når man føler, man er med til at bevare den vilde vækst og dermed bæredygtigheden i byens parker. Hvordan har vores kommunale repræsentanter tænkt sig at praktisere partiets visioner om vild natur og bæredygtighed i byens parker i fremtiden?