Ny handlingsplan skal stoppe stigningen i antallet af rygende børn og unge

Enhedslisten er med i en ny aftale, der skal forebygge, at flere børn og unge begynder at ryge. Partiets sundhedsordfører Peder Hvelplund kalder det et helt afgørende skridt i kampen mod den stigende ulighed i sundhed.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Sammen med Finanslovens forøgelse af prisen på en pakke cigaretter (til 60 kr.), skal der ske en målrettet indsats for socialt udsatte og en styrkelse af Sikkerhedsstyrelsens kontrol. Peder Hvelplund håber og tror, at det vil knække kurven, så færre unge begynder at ryge.

– Det har været afgørende for Enhedslisten at få styrket den forebyggende indsats både på ungdomsuddannelserne og i form af, at det bliver lettere for kommunerne at tilbyde gratis rygestopmedicin, fremhæver han.

Uanstændig industri skal under kontrol
Med handlingsplanen skærpes også reglerne for tobaksreklamer, og de forskellige tobaks- og nikotinprodukter ligestilles i højere grad.

– Det er helt nødvendigt, fordi vi ved, at tobaksindustrien udviser en enorm kreativitet for at tiltrække og fastholde afhængighed af tobak og nikotin. Det er uanstændigt, at tobaksindustrien er så optaget af indtjening, at den gør alle tænkelige krumspring for at fastholde mennesker i dens kløer, siger Peder Hvelplund.

Han og Enhedslisten så gerne, at man gik endnu videre i forhold til kontrolindsatsen. F.eks. ved at give Sikkerhedsstyrelsen beføjelser til at bruge ”mystery-shoppere” for at kontrollere salg af tobak og alkohol til mindreårige.

– Det er helt absurd, at kontrollen sidste år kun har ført til én bødesag. Derfor er der brug for at styrke kontrollen yderligere, og det vil vi arbejde for at få gennemført i en anden aftalekreds, fastslår Peder Hvelplund.