Nyt fra Hovedbestyrelsen: EU-medlemskabet skal diskuteres

Enhedslisten forslår, at en ny regering efter næste valg tager til Bruxelles og genforhandler Danmarks forhold til EU.Mens Løkke-regeringen famler i blinde og blot følger EU-toppen, vil vi ikke se passivt til. På årsmødet i 2016 vedtog vi vores EU-delprogram. Det beskriver de skadelige konsekvenser, EU har for den danske befolkning, befolkningerne i de øvrige lande og globalt. For at nuancere EU-debatten vil vi ikke kun have en debat om medlemskabet, men også en øget diskussion af EU’s skadelige konsekvenser. Vi ønsker et brud med EU’s traktatfæstede neoliberale politik, som gør, at vi i dag ikke må gå foran i forhold til bl.a. forbrugersikkerhed og klima/miljø. Vi vil have ret til at bestemme vores egen økonomiske politik, og samtidig vil vi have sikret en social protokol, som giver ubetinget ret til at forhindre social dumping. Arbejdstagerrettigheder skal altid stå over det indre marked.Det genforhandlede resultat skal sendes til folkeafstemning, men hvis aftalen ikke lever op til vores krav, må vi i stedet gennemføre en folkeafstemning om det forsatte medlemskab af EU.Lad os sammen få sat gang i debatten ude lokalt og i bevægelserne.

50-året for besættelsen

I anledningen af 50-året for besættelsen af den palæstinensiske Vestbred, Gaza og de syriske Golanhøjder havde hovedbestyrelsen besøg af repræsentanter fra partiets Palæstina-udvalg. De er i gang med forberedelserne til en stor markering den 9. juni over hele landet. Den undertrykkelse, som apartheidstyret i Israel udfører over for palæstinenserne, er fuldstændig forfærdelig. Det er på tide, at det internationale samfund siger klart fra i ord og handling. Hovedbestyrelsen opfordrer alle afdelinger til at deltage i markeringen og sætte fokus på den undertrykkelse, som hver dag sker.

En afdeling fattigere

Efter ønske fra Ikast-Brande-afdelingens to aktive medlemmer, hvoraf den ene skal flytte, har hovedbestyrelsen imødekommet ønsket om at lukke afdelingen. De 17 medlemmer, som er i afdelingen, får mulighed for selv at vælge, om de fremover ønsker at være en del af Herning-afdelingen i vest, Silkeborg-afdelingen i øst eller Horsens-afdelingen i Syd.

Rasmus Vestergaard Madsen

Medlem af Enhedslistens hovedbestyrelse