Nyt fra SUF: Musikalsk solidaritet med Palæstina

Mens undertrykkelsen af det palæstinensiske folk intensiveres, skal Melodi Grand Prix i år afholdes i Israel. Kunstnere verden over opfordrer til at holde sig væk, men det har Danmarks Radio ignoreret. Derfor har SUF sammen med gode samarbejdspartnere demonstreret imod deltagelsen. Vi har talt med SUF’s talsperson for demoen, Rebecca Stehn Søndergaard.

Frederik W. Kronborg, Rød+Grøn

Hvorfor valgte i at lave en demo?

– For at sætte fokus på, at staten Israel er en besættelsesmagt, der i over 70 år har begået brud på menneskerettigheder. Amnesty har selv dokumenteret, at det israelske styre har begået krigshandlinger imod civile palæstinensere. Ved at deltage i Eurovision 2019 i Israel støtter Danmark, både økonomisk og kulturelt, op om israelske krigsforbrydelser.

Hvordan gik demoen?

– Der var cirka 50 mennesker fra forskellige organisationer og steder i landet. Vi gik til demonstrationen med en række forskellige krav, bl.a. om at DR ikke skal sende TV fra en besættelsesmagt, og at vinderen af det danske Grand Prix skal boycotte Eurovision 2019 – eller i det mindste tage et Palæstina-flag med på scenen. Derudover opfordrer vi den danske befolkning til ikke at se programmet. Vi håber, at det kan være med til at lægge pres på DR og deres borgerlige løgn om, at underholdning er apolitisk.

Hvad kan man gøre, hvis man vil vise modstand mod Eurovision i Israel?

– Vi har en gruppe, der arbejder med videre modstand, så man kan kontakte mig på [email protected]. Og så opfordrer vi til at snakke åbent om det med sin omgangskreds.