Opret en corona-taskforce under Arbejdstilsynet

Når Danmark går ind i næste fase af genåbningen, så skal et par millioner lønmodtagere være på arbejde. Belært af genåbningen, så skal der være mere tjek på smitteforebyggelse og øget kontrol med virksomhederne, mener Enhedslisten.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Ingen skal gå på arbejde og frygte for at blive smittet, blot fordi arbejdsgiveren ikke har styr på myndighedernes regler. Enhedslisten har lyttet til lønmodtagernes råb om bedre tilsyn og mere opsøgende aktivitet. Derfor foreslår partiet tre ting. For det første skal der oprettes en corona-taskforce under Arbejdstilsynet. Det kræver minimum 100 nye ansatte (gerne med sundhedsfaglige kompetencer), som indtil udgangen af 2020 udøver tilsyn og vejledning med ATs beføjelser ude på virksomhederne med fokus på smitteforebyggelse og overholdelse af myndighedernes retningslinjer.

– Det har været uforståeligt og decideret farligt, at Arbejdstilsynet ikke har været fuldt kørende under corona-krisen. Men det vil være endnu mere farligt og kontraproduktivt, hvis ikke smitte forebyggelse højprioriteres, når vi lukker endnu mere op, siger arbejdsmiljøordfører Christian Juhl.

Frivilligt corona-korps
For det andet vil Enhedslisten oprette et frivilligt korps af corona-arbejdspladsspottere på kommunalt plan. Spotterne kan f.eks. være fra kommunen, fagbevægelsen eller arbejdsmiljørepræsentanter, som kan hjælpe Arbejdstilsynets corona-korps hen til virksomheder, som har brug for tilsyn og vejledning.

– Samtidig skal korpset ligesom Arbejdstilsynet kunne give påbud og reaktioner over for arbejdsgivere, der ikke overholder myndighedernes retningslinjer. Det tror vi vil skabe øget tryghed og ikke mindst øget opmærksomhed hos arbejdsgiverne, forklarer Christian Juhl.

Fuldt blus på Arbejdstilsynet
Endelig mener Enhedslisten, at Arbejdstilsynets ansatte skal pålægges at være fuldt kørende fra næste genåbning. Der skal desuden reageres på alle henvendelser om coronavirus på virksomheder, herunder henvendelser fra arbejdspladsspotterne. Er der ikke ressourcer nok, så kan Arbejdstilsynet få hjælp af ansatte på jobcentrene, som er veltrænede kontrol og opfølgning af regler.

– Da det er en stor opgave, og korpset ikke skal forgæves, så skal de ledes derhen, hvor de kan gøre gavn. Derfor synes jeg, at det vil være fint at få hjælp af den lokale fagbevægelse og arbejdsmiljørepræsentanter, som kender de lokale arbejdspladser, til at spotte manglende smitteforebyggelse, vurderer Christian Juhl.