Organisationsdebat turnerer i hele landet

Hovedbestyrelsen har søsat en debat om Enhedslistens fremtidige organisation og politiske retning. Den debat tager små og store afdelinger op på meget forskellige måder. Rød+Grøn har bedt Varde og Aarhus dele ud af deres erfaringer.

Sarah Glerup, Rød+Grøn

Else Mikél Jensen var blandt dem, der deltog i organisationsdebatten i Aarhus Øst.

– Vi brugte en metode, hvor alle deltagende i afdelingsmødet meldte ind, om de var enige, uenige eller hverken eller i forskellige udsagn. Det var en god ”åbner” til at snakke om temaerne – det fik os til at tage stilling til vores politiske projekt og mål, vores kommunikation og vores praktiske arbejde, fortæller hun.

Bedre muligheder for at være med
I Aarhus Øst var et hovedtema at gøre arbejdet i Enhedslisten mere tilgængeligt for alle.
– Vi mener, at udvalgene kan øge medlemmers deltagelse i politikudvikling og bevægelsesarbejdet, men mange mangler kendskab til dem. Derudover ser vi en svaghed i, at udvalgenes forskellige status ikke er klar for alle, og at mange holder møder i København. I nogle udvalg opleves meget polariserede holdninger og ikke så god dialog – måske på grund af deltagernes engagement i sagen, påpeger Else.
– Vi talte også om arbejdet i forretningsudvalget. Det er vanskeligt for almindelige medlemmer at være med til de hyppige møder, men vi synes ikke, FU-arbejdet skal lønnes. Vi overvejede kompensation for tabt arbejdsfortjeneste, men det vil stadig have en vis social slagside, for almindelige lønarbejdere kan ikke få fri til den slags. Vi fandt ikke den helt rigtige løsning.

Små afdelinger har brug for hinanden
I Varde og Billund/Grindsted mener kontaktperson Lene Falgreen Adolphsen, at hovedbestyrelsens debatoplæg lægger mere op til ”organisations-nørderi” end aktionslyst. Her har man diskuteret, hvordan man forener det nørdede med handling. Og på dét punkt er det en udfordring at være en lille afdeling.

– Vi sad dér, den lille håndfuld aktive medlemmer i Varde og Billund/Grindsted-afdelingen og spurgte hinanden: Hvordan skal vi som Tordenskjolds soldater skabe en levende debat? Så fandt vi på at samarbejde med naboafdelingen, Vejen, som tog teten og arrangerede en virkelig inspirerende aften med debat, forklarer Lene.

Det kom der konkrete idéer ud af:
– Vi kunne se et medlemssystem for os, hvor medlemmer selv registrerede sig som støttemedlemmer, aktive medlemmer eller som medlemmer, der primært er aktive i andre organisationer. Det kunne gavne aktivisme. Vi kunne også se muligheder i at hjælpe de allersvageste i samfundet med at organisere sig og lave aktivisme, dem, som måske dårlig har overskud til at melde sig ind i partiet. I samme forbindelse drøftede, hvor hensigtsmæssig fordelingen af kontingentsatser mon er, siger Lene.

Endelig drøftede de Enhedslistens små afdelingers plads i partiet.

– De små afdelinger er vigtige i forhold til at gøre Enhedslisten landsdækkende, men har særlige udfordringer og mere brug for hinanden. Vi kunne nemt se for os, at træf, seminarer og workshops målrettet små afdelinger kunne gøre gavn, fremhæver Lene.