Panel skal vise vejen til en bæredygtig hovedstad

Et nyt panel skal komme med anbefalinger, der kan understøtte målsætningen om at gøre København bæredygtig – økonomisk, socialt og miljømæssigt.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Der har længe været stort pres på det københavnske boligmarked. Indbyggertallet har været stødt stigende i mange år, og mange af de nye boliger, der bygges, er så dyre, at få har råd til at bo i dem. København har således bevæget sig i retning af at blive en lukket klub for folk med mange penge eller høj kreditværdighed.

For at imødegå den udvikling har Teknik- og Miljøforvaltningen nedsat et rådgivende panel, der skal byde ind med viden om og anbefalinger til gode, billige boliger, bæredygtige byggematerialer, lokalplanlægning, byfornyelse og byudvikling.

København skal være for alle
Behovet for at vende udviklingen er stort, mener teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen, der bliver formand for panelet:

– Vi ser en trist tendens til, at de billige lejligheder i København forsvinder. Samtidig er regeringen klar til at rive gode, billige almene boliger ned i vores udsatte byområder og erstatte dem med dyre ejerboliger, påpeger hun og uddyber:

– Når de billige boliger forsvinder, betyder det, at en stor del af befolkningen ekskluderes fra det københavnske boligmarked. Det er nødvendigt lave om på den udvikling. København skal være en hovedstad for alle, siger teknik- og miljøborgmesteren.

Panelet kommer til at dække både den almene sektor, forskningsmiljøet, rådgivere, bygherrer og ejendomsudviklere. Dermed er bygge- og boligsektoren bredt repræsenteret.