Red børnene ud af fangelejrene nu

De 19 danske børn, der er fanget i syriske fangelejre, skal hjem omgående. Det handler om grundlæggende menneskerettigheder: retten til et trygt liv, retten til skolegang, retten til mad, vand og medicin, påpeger Rosa Lund.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Enhedslisten har siden 2018 arbejdet på at få danske statsborgere hjem fra IS-fangelejre i Syrien.

– I Enhedslisten mener vi, at børnene skal hjem. Jo længere tid, børnene bliver, desto farligere er det for sikkerheden og for børnene selv. Vi mener også, at mødrene skal hjem, og så må de retsforfølges i Danmark. Det har vi tidligere set, at de danske myndigheder godt kan klare, fremhæver Enhedslistens retsordfører Rosa Lund.

Vender børnene ryggen
For nyligt kunne Ekstra Bladet afsløre regeringens kendskab til, at Islamisk Stat kidnapper børn fra fangelejrene i Syrien. Formålet er at træne dem til at begå terror i de europæiske lande, hvor de er statsborgere.

– Det er en af de værste krænkelser, jeg kan forestille mig at udsætte et barn for, og det er også en trussel for Danmarks sikkerhed. Statsministeren vender børnene ryggen ved ikke at handle nu, mener Rosa Lund.

Hun understreger samtidig, at regeringen selvfølgelig skal viderebringe den slags alvorlige oplysninger til Folketinget. Løsningen er dog ikke et forsøg på at vælte den socialdemokratiske regering, som bl.a. Søren Pind har foreslået.

– Regeringen kommer ikke i mindretal på spørgsmålet om de danske børn i Syrien, da hverken Venstre eller Konservative vil være med til at hente børnene hjem, påpeger Rosa Lund.

Handler ikke om udlændingepolitik
Enhedslisten opfatter det som et retspolitisk, udenrigspolitisk og sikkerhedsmæssigt spørgsmål at få de danske børn hjem.

– Det handler ikke om udlændingepolitik. Vigtigst af alt er det et spørgsmål om helt grundlæggende menneskerettigheder, som alle børn bør have: retten til et trygt liv, retten til skolegang, retten til mad, vand og medicin, siger Rosa Lund.

Hun savner, at den selvudnævnte ’børnenes statsminister’ kerer sig om alle danske børns rettigheder – ikke kun udvalgte børn.

– Vi er i Enhedslisten klar til at diskutere alle muligheder for at få børnene hjem. Og vi stopper ikke, før alle børn er hjemme i Danmark, garanterer Rosa Lund.

Sideløbende fastholder Enhedslisten presset på regeringen i sagen om de lækkede oplysninger fra Forsvarets Efterretningstjeneste.

– Vi har brug for at komme til bunds i sagen og finde ud af, om det er korrekt, at der er tilbageholdt oplysninger for Folketinget, slutter Rosa Lund.