Rejseberetning: Enhedslistens første medlemstur til Bruxelles

EU kan ofte føles som værende langt væk. Den fysiske distance til Bruxelles er også lang. Det ved man efter 15 timer i bus dertil.

Kamilla Jensen

Ved ankomsten til Bruxelles gik vi direkte fra bussen ind i EU-Parlamentet for at mødes med Nikolaj Villumsen og høre om hans politiske arbejde i parlamentet. Nikolajs oplæg tydeliggjorde, at der er nok at kæmpe for, og at der hver eneste dag bliver kæmpet for mere solidariske og bæredygtige løsninger.

I EU-Parlamentet fik vi også mulighed for at møde medforpersonen for venstrefløjsgruppen, Martin Schirdewan, som kunne fortælle videre om GUE/NGL’s politiske arbejde. Greenpeace lagde ligeledes turen forbi og fortalte om deres kampagner og forsøg på at påvirke EU-systemet på klimaområdet. Sidst men ikke mindst mødtes vi med Fagbevægelsens Hovedorganisation om en snak om deres EU-arbejde.

Afstanden til Bruxelles skrumpede
Med en masse ny viden og vinkler på EU kunne vi begive os ud i Bruxelles gader. Først gennem EU-kvarterets endeløse administrationsbygninger i glas og stål og videre til Bruxelles’ kendte seværdigheder som Grand Place og selvfølgelig den lille, tissende dreng ’Manneken Pis’.

Tiden flyver som bekendt af sted i godt selskab. Så efter nogle lærerige og begivenhedsrige dage i Bruxelles blev det igen tid til at sætte sig godt til rette i bussen mod Danmark. Med rygsækken pakket med større indsigt i Enhedslistens politiske arbejde i EU-Parlamentet og nye bekendtskaber, kørte bussen ud af Bruxelles og lagde EU-institutionernes glasfacader bag sig. Distancen mellem Danmark og Bruxelles føltes en smule kortere på vejen hjem.