Retning: Ingen kan ændre verden alene – sammen kan vi

Inden vi går på sommerferie igen til næste år, har vi været igennem to valgkampe. Det fører forhåbentlig til en ny regering, men først og fremmest en bedre politik for klimaet, velfærden og mennesker på flugt. Og at vi for første gang kan sende en Enhedslisten-repræsentant til EU-parlamentet i Bruxelles.

Med gode meningsmålinger, dygtige kandidater, seje aktivister og politikken på plads, er Enhedslisten mere end klar. Men dansk politik er i opbrud, og alle skændes med alle. Der er intet at sige til, at det kan være forvirrende. Så hvad er vores svar?

Enhedslisten skal være partiet, der leverer løsninger på de problemer, som almindelige lønmodtagere, syge, arbejdsløse, nyankomne flygtninge og alle andre har brug for. Vi skal ikke fortabe os i parlamentariske fiksfakserier eller højtflyvende teser. Med konkrete løsninger viser vi, at forandring kan lade sig gøre. Hvis vi får flertal for det.

Vi skal selvfølgelig altid sige med stolthed i stemmen, at vores førsteprioritet er en progressiv regering. Er der mulighed for at få flertal for det, så peger vi på os selv. Ingen af os har meldt sig ind i Enhedslisten, fordi vi gerne vil have en socialdemokratisk statsminister. Men vi vil aldrig, aldrig melde os ud af ligningen. Får vi ikke vores førstevalg, vil vi selvfølgelig bruge alle vores kræfter og mandater på at få mest mulig indflydelse. Det bliver aldrig betingelsesløst, men det kan meget vel ske, at den bedste mulighed er at pege på Mette Frederiksen.

Vigtigst af alt skal vi opfordre alle til at stemme efter deres overbevisning. Særligt når alt er kaos i både rød og blå blok. Det er ikke nok at vælge mellem Mette Frederiksen og Lars Løkke. Det betyder noget, hvilket parti i blokken, man lægger sin stemme hos. Ja, det kan faktisk blive afgørende, hvis vi skal have både grøn omstilling, en ordentlig velfærd og tryghed samtidig med, at vi behandler mennesker på flugt med værdighed og respekt.

Det er Enhedslisten forkæmper for. Og vi har en stor opgave foran os. Så jeg håber, at vi alle er klar til valg. Ingen kan ændre verden alene, men sammen kan vi.

Pernille Skipper

Politisk ordfører for Enhedslisten