Retning: Krisen rammer skævt – klar til forandring

Verden forandres hurtigere, end de fleste har oplevet før. Vi oplever for alvor konsekvenserne af årtiers rå markedskræfter og dereguleret kapitalisme. I andre lande må millioner deles om ganske få respiratorer, og de fattigste kan ikke få lægehjælp. Ofte kan de end ikke få hentet eller begravet deres døde familiemedlemmer. Herhjemme er det også de fattigste børnefamilier, der rammes hårdt af isolationen og manglende adgang til skole eller sociale indsatser. Syge og arbejdsløse rammes ekstra hårdt af fattigdomsydelser og lave dagpenge, og de løsansatte og lavtlønnede mister jobbet først.

Krisen rammer skævt både sundhedsmæssigt og økonomisk, og ulighedens enorme konsekvenser er tydeligere end nogensinde før.

Vi står foran en brydningstid. Måske en af de mest afgørende i mange generationer. Højrefløjen vil igen forsøge at bruge denne krise til at argumentere for deregulering af finanssektoren og endnu flere skattelettelser til de rigeste. Den har allerede påstået, at klimaet må vente. Vi på den anden side må slås for, at krisen fører til en genopbygning og udvidelse af det danske velfærdssamfund og langt mere tryghed for arbejdere og fattige verden over.

De fleste kan nu se styrken i et velfærdssamfund som det danske. Hvor ville dansk erhvervsliv være uden offentligt betalte hjælpepakker? Hvor ville vi alle sammen være uden et offentligt betalt sundhedsvæsen? Og hvor kunne vi have været, hvis nedskæringerne ikke havde regnet ned over netop sygehuse, skoler og daginstitutioner i årene op til nu?

De rigeste og den finansielle sektor skal bidrage mere til det velfærdssamfund, som de også selv nyder godt af. Vi har brug for grønne investeringer til at skabe arbejdspladser. Vi har mere end nogensinde brug for en offentlig bank til at give lån til de små og de fattige. Vi kan tydeligt se, at hullerne skal lukkes i vores dagpenge- og kontanthjælpssystem.

Krisen er alvorlig. Konsekvenserne er enorme. Men vi har alle sammen noget at skulle have sagt, og vi kan og skal bruge krisen til at rejse krav om social og økonomisk tryghed, velfærd, sundhed og lighed. For os selv og for mennesker verden over.

Pernille Skipper

Politisk ordfører for Enhedslisten