Sådan gør vi Enhedslisten mere rummelig

Under valgkampen har over 600 meldt sig ind i Enhedslisten. Rød+Grøn og Didde Jacobsen, organisatorisk medarbejder, har talt om, hvordan vi bedst tager imod nye medlemmer – også dem, der ikke ligner flertallet i partiet.Sarah Glerup, Rød+Grøn

– Vi har haft meget fokus på at gøre vores afdelingsaktive bevidste om, hvordan man åbner sin gruppe op for de mange nye. Det kan være lavpraktiske ting som at sørge for at ringe til dem eller sikre, at når de første gang kommer til et møde, så bliver der hilst, og der er en stol parat. Men først og fremmest handler det om, at vi skal have forskellige typer af aktiviteter for vores medlemmer – også de mindre nørdede, forklarer Didde.

Bedre vilkår for børnefamilierne

Nogle af dem, Didde hurtigt og flere gange nævner, vi skal være bedre til at inkludere, er børnefamilierne. De klassiske medlemsmøder, der afholdes på hverdagsaftener uden bagkant, er nemlig alt andet end børnevenlige.

– Børnefamilierne, altså folk i 30’erne og 40’erne, der begynder at få børn eller har små børn. Det er så vigtigt, at vores fællesskab giver dem noget at gå til, hvor deres børn er velkomne frem for en belastning, der bliver placeret i et hjørne. Den sommerlejr, vi netop har afholdt, var et eksempel på en aktivitet, der også er for dem.Og det handler om at være vedholdende, hvis man vil have børnefamilierne med.- Man kan godt afholde arrangementer, hvor man har tænkt børn ind, uden at børnene dukker op. Så er det vigtigt, at man alligevel bliver ved med at tænke dem ind. For det her handler om en kulturændring, der skal ske stille og roligt. Vi skal blive ved med at sikre børnevenlige vilkår, så skal børnefamilierne nok begynde at komme.

Økonomi og bevidsthed

Som eksempel på en børnevenlig aktivitet nævner Didde gåture i lokalområdet, hvor man tager en naturvejleder og et miljøansvarligt byrådsmedlem med. Dem har jeg set på Facebook, men i stedet for børn har jeg kørestol at tage hensyn til, og jeg kan sjældent læse af invitationerne, om gåruten også er for mig. Tilgængelighed bliver glemt. Måske vil det hjælpe, hvis vi tager det op på afdelingstræf, foreslår Didde, der finder emnet ekstremt vigtigt.Tilgangen er dog en anden end med børnefamilierne, hvor man skal tænke børn med, uanset om de dukker op eller ej. Tilgængelighed løses med kreativitet fra gang til gang.- Der er jo noget økonomi i det. F.eks. har vi lige haft sommerlejr på en skole, der ikke var særlig tilgængelig, men til gengæld billig at leje. Men her er den vigtige pointe, at det sagtens kunne lade sig gøre at få en deltager i kørestol med alligevel! Fordi vi f.eks. byggede en rampe og tog højde for, hvilke workshops han ville med med i, så de lå i stueplan. Vi skal huske, at med fokus og justeringer kan vi rigtig meget, selvom udgangspunktet ikke er perfekt, fortæller Didde.

Giv plads til nye stemmer

Jeg spørger, om der er andre minoriteter, vi skal være bedre til at rumme. Det er der.- Man kan se det på årsmødet: det er en meget hvid masse, vi har at gøre med. Måske vil det hjælpe at tage emner op, som interesserer etniske minoriteter. Vi har f.eks. fået et antiracistisk udvalg, der ikke er kridhvidt. Min pointe er ikke, at folk kun interesserer sig for lige dét, de selv er berørt af, men at vi skal finde emner, som de eksperter på, mener Didde.- Og så skal vi tage det med at være allierede alvorligt! Gå med, også når det ikke handler om os. Give plads på talerstolen til dem, der ikke er så repræsenteret i vores parti. Gøre det til en del af vores kultur at anerkende, at mange af os er født med privilegier, som det kan være svært at være opmærksom på. Og det er okay, at det er svært – så længe vi lytter, når andre kalder os ud. Hvis vi har nogle overordnede beslutninger om at blive mere inddragende og åbne som organisation, og hvis vi tager ansvar for det i fællesskab, så skal det nok lykkes!