Selvstændiges indtægt skal sikres under Corona-krisen

Truslen om en Corona-epidemi har fået regeringen til at love hjælpepakker til virksomhederne på op til 125 milliarder kr. Det støtter Enhedslisten, men partiet mener desuden, at der mangler større fokus på udsatte lønmodtagere, freelancere, enkeltmandsvirksomheder og små selvstændige.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Enhedslisten foreslår nye tiltag, der skal sikre indkomsten for mindre selvstændige, hvis deres forretning er akut truet af Corona-krisen.

Det foreslår Enhedslisten

Enhedslisten vil med hastelovgivning indføre en dvaleordning, så selvstændige umiddelbart kan modtage dagpenge – hvis de på grund af Corona-virussen ikke har nogen indtjening, eller den falder betydeligt. I dag kan selvstændige ikke modtage dagpenge, hvis deres virksomhed stadig eksisterer. De skal lukke CVR-nummeret, sælge eventuel inventar mv., hvis de skal have adgang til dagpenge på lige fod med lønmodtagere.

Ejere af virksomheder, der må lukke, skal kunne modtage dagpenge fra dag ét lige som deres medarbejdere. Med de eksisterende regler har de tre ugers karantæne.

– Mindre erhvervsdrivende bliver ramt enormt hårdt af Corona-krisen. Mange oplever fra dag til dag at stå stort set uden indtægt, fordi deres kunder aflyser, forklarer erhvervs- og beskæftigelsesordfører Victoria Velásquez og fortsætter:

– Der er akut behov for, at vi hjælper disse mennesker. Derfor skal vi give meget bedre muligheder for at søge dagpenge og ikke skal være bange for, om man kan betale næste måneds husleje.

Ingen skal kastes ud i fattigdom
Victoria Velásquez ser det som en vigtig sejr, at det er lykkedes at omfatte freelancere og selvstændiges adgang til sygedagpenge fra dag 1, uden at de blive ramt af karantæne fra sygedagpengesystemet i 14 dage.

– Der er brug for tryghed om indkomsten for den enkelte, når der udefra kommer sådan en krise. Ikke bare for den enkelte lønmodtagers eller selvstændiges skyld, men også for os som samfund. Det gavner os alle sammen, hvis vi sikrer den enkeltes indtægt, så ingen bliver kastet ud i fattigdom på grund af en krise som denne, fremhæver hun.

Der er god grund til, at Enhedslisten kommer med denne opfordring til regeringen, mener Victoria Velásquez:

– Sporene skræmmer. Under finanskrisen fik virksomhederne og især bankerne store hjælpepakker, mens regningen blev sendt til almindelige mennesker, der bl.a. fik forringet dagpengene. Denne gang skal vi ikke glemme og alle dem, der også bliver ramt af Corona-krisen.