Syge på kontanthjælp skal have hurtig hjælp og afklaring

Enhedslisten har i finanslovsforhandlingerne fokus på at forbedre på beskæftigelsesområdet. Partiet kæmper blandt andet for at hjælpe langtidssyge ud af kontanthjælpssystemet, fjerne det såkaldte opholdskrav og optrappe kampen mod social dumping.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Mange mennesker, der er ramt af længerevarende sygdom, sidder fast i kontanthjælpssystemet og bliver kastet rundt i arbejdsprøvninger. Det skal der laves om på, mener Enhedslisten.

– Vi kan ikke være bekendt, at de skal vente i årevis på at få afklaret, om de i virkeligheden skal på førtidspension, i fleksjob eller noget tredje. Derfor vil vi give alle mennesker i sygdom eller med handicap ret til at få afklaring på deres situation inden for et år. Kontanthjælp er ikke en ydelse til mennesker i sygdom eller med handicap, siger Pernille Skipper.

Til kamp mod social dumping
Enhedslisten vil desuden have opholdskravet fjernet, da partier finder det undergravende for hele vores arbejdsmarked.

– Hvis du i en periode har arbejdet i udlandet, kan du ikke få dagpenge, selvom du har betalt til din a-kasse og arbejdet på lige fod med dine kollegaer. Det skaber en enorm usikkerhed for mennesker, der har betalt til dagpengesystemet hele deres arbejdsliv, og det betyder også en øget ulighed og social dumping mellem danskere og lønmodtagere, der kommer hertil fra andre lande, forklarer Pernille Skipper.

En tredje arbejdsmarkedskamp, Enhedslisten vil prioritere højt i finanslovsforhandlingerne, er kampen mod social dumping.

– I en tid, hvor der er et stort pres på danske løn- og arbejdsforhold, er det afgørende, at vi får sat flere midler til at bekæmpe social dumping på finansloven. Vi kræver blandt andet kædeansvar for virksomheder, obligatorisk id-kort på byggepladser og 50 mio. kr. til en styrket myndighedsindsats, nævner hun.