Trump skal konfronteres med internationale svigt

Danmark skal spille en grøn og progressiv rolle i verden. Derfor skal Trumps besøg også bruges til at opfordre USA til at genindtræde i Paris-aftalen om klima og atomnedrustningsaftalen med Iran. Det mener Eva Flyvholm, udenrigsordfører for Enhedslisten.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Når USA’s præsident lander i Danmark den 2. september, er det Enhedslistens forhåbning, at vores nye statsminister tør tage fat på de svære og vigtige emner.

– Hun bør rent ud forklare Donald Trump, at vi ønsker mere respekt for vores klima og internationale aftaler. På den måde kan Danmark gøre en forskel og spille en grøn og progressiv rolle i verden. Der er ikke brug for flere medløbere, understreger udenrigsordfører Eva Flyvholm.

Klima- og atomaftaler

Efter mindre end et halvt år ved magten valgte præsident Trump at trække USA ud af klimaaftalen fra Paris. Dermed har et af de lande, der bidrager allermest til den globale opvarmning, efterladt resten af verden med det enorme oprydningsarbejde.

Herhjemme tegner der sig et ambitiøst, grønt flertal. I forståelsespapiret mellem regeringen og dens parlamentariske grundlag slås det bl.a. fast, at Danmark skal nå en 70 procent reduktion af CO2-udslippet, når vi kommer til 2030. Det er præcis, hvad der skal til, hvis Danmark skal leve op til Paris-aftalen.

Eva Flyvholm glæder sig over, at vi er i fuld gang med at styrke den grønne omstilling i Danmark, men hun påpeger, at der også skal ske noget på internationalt plan.

– Derfor skal Trump og USA opfordres til at komme tilbage i Paris-aftalen og tage ansvar for vores fælles klima, siger hun.

Støt de fredelige demonstrationer

En anden vigtig aftale, som Trump har trukket USA ud af, er aftalen om Irans atomnedrustning.

– I den seneste tid har vi set en meget bekymrende eskalering af konflikten mellem Iran og USA. Det vil være godt at benytte anledningen til at opfordre Trump til at genindtræde i atomnedrustningsaftalen og finde politiske løsninger på konflikten, mener Eva Flyvholm.

Ifølge Statsministeriet er det dog hverken klimaforandringer eller Iran, der vil dominere mødet med Trump. I stedet lægges der op til en drøftelse af “sikkerhedspolitik, arktiske spørgsmål og fremme af samhandel og investeringer”, står der i en pressemeddelelse om Trumps besøg.

Uanset hvad regeringen og USA’s præsident kommer til at tale om, så er det Enhedslistens forhåbning, at der vil være massiv opbakning til de fredelige demonstrationer, der er i støbeskeen.

– Det vil være rigtig godt, hvis nogen af de stærke grønne bevægelser, skoleelever, isbjørne og andet godtfolk, der var meget aktive i valgkampen, vil være med til at sætte fokus på ikke mindst klimaet, når Trump kommer på besøg, slutter Eva Flyvholm.