Udrejsecentre: Det er konstruktionen, den er gal med

Ved folketingsårets afslutning blussede debatten om udrejsecentre op igen. Denne gang fordi udlændinge- og integrationsministeren foreslog at flytte udrejsecenter Kærshovedgård som ligger i Vestjylland, til Langeland.

Shuki Foighel, rets- og migrationspolitisk rådgiver

Som bekendt faldt ministerens flytteplaner på gulvet, fordi de lokale langelændere og flere partier protesterede. For Enhedslisten er selve placeringen af et udrejsecenter dog ikke det væsentlige. Udrejsecentrene, som vi kender dem i dag, er i det hele taget ikke en god løsning.

Man kan havne på et udrejsecenter på forskellige måder. Nogle er udvist ved dom, andre har fået afslag på asyl eller fået frataget deres opholdstilladelser og har aldrig begået kriminalitet. Det er en god idé at holde de to grupper adskilt, men det har aldrig været en god idé at samle mange kriminelle på et sted.

Et kapløb mod bunden
Mange af dem, der sidder på centrene, kan ikke tvangsudvises. De lande, man vil sende dem til, vil nemlig ikke tage imod dem. Skiftende regeringer har gennem de sidste mange indført ”motivationsfremmende foranstaltninger” for at få de her mennesker til at udrejse frivilligt. Helt kort betyder det, at man har gjort vilkårene for de udviste værre og værre for hvert år. Men uanset hvor dårlige vilkår, man tilbyder folk, er det for langt de fleste ikke tilnærmelsesvis så slemt som at blive sendt retur til det land, de er flygtet fra.

At have voksne og børn siddende på udrejsecenter langt ude på landet, uden mulighed for at arbejde, med opholds- og meldepligt, og ingen mulighed for at opretholde noget, der minder om et almindeligt liv, er umenneskeligt og skadeligt. Langt de fleste på sådanne centre udvikler psykiske diagnoser, og selvmord er ikke en sjældenhed blandt beboerne.

Får ikke folk til at rejse
De fleste kan principielt være på et udrejsecenter for evigt. Nogle har allerede siddet der i mere end 20 år. Det er ikke en holdbar løsning, og det får tydeligvis ikke mennesker til frivilligt at udrejse.

Enhedslisten har foreslået et alternativ til udrejsecentrene. I stedet for at have mennesker, der lider på centrene til en pris på 300.000 kr. om året, som aldrig har overtrådt loven, forslår vi, at man kan få lov at bo i sit eget hjem eller hos sin familie. Man skal have lov at gå på arbejde og forsørge sig selv. Og hvis man er kriminel, skal man have en fodlænke på. Det vil forbedre de udvistes vilkår væsentligt. Udrejsecenteret skal man kun bo på få dage op til en eventuel afrejse.