Ukrainekrigen viser, Enhedslisten bør revurdere sin NATO-politik

Uden sit NATO-medlemskab ville Danmark intet kunne stille op over for en overmagt som Rusland. Det er tid til, at Enhedslisten melder sig seriøst og realistisk ind i diskussionen om forsvarspolitik i stedet for at lukke øjne og ører for virkeligheden

Af Jonas Schmidt, medlem Enhedslisten

Da jeg meldte mig ind i Enhedslisten, vidste jeg på forhånd, at der var et punkt, hvor jeg var dybt uenig med partiet: Forsvarspolitikken og forholdet til NATO. I løbet af de sidste 100 år har vi haft en verdenskrig, en kold krig og mange krige i et ustabilt Mellemøsten. Rusland har længe raslet med sablen og er nu gået i krig med Ukraine. Derudover har terrortruslen aldrig været støre i stort set hele verden, end den er i dag. Det er utvivlsomt en smuk tanke, at vi skal undgå krig med den død og ødelæggelse, der følger med. Men Ruslands præsident Putin er ikke den første, og bliver heller ikke den sidste, psykopat, der starter en krig. Og når vi bliver angrebet, så bliver vi nødt til at forsvare os! Alternativet er at give op og give vanvittige diktatorer frit spil. Det tvivler jeg ærlig talt på, at nogen ønsker.

NATO har ikke brug for os

Lille Danmark kan ikke forsvare sig selv. Var vi blevet angrebet ligesom Ukraine, uden beskyttelsen fra vores NATO-medlemskab, så havde vi været færdige nu. Vi har brug for NATO. NATO har som sådan ikke brug for os. Og vil man være med i klubben, så må man betale kontingentet. Så i stedet for at vi som parti lukker øjnene og holder os for ørene, så burde vi sætte os med ved forhandlingsbordet og sørge for, at Danmarks vej op til at bruge de to procent af BNP på forsvaret først og fremmest ikke går ud over de svageste i samfundet eller den grønne omstilling. Dernæst kan vi sørge for, at det bliver cyberforsvar og -angreb, der bliver prioriteret højt fremadrettet, ikke bare missiler og tanks. Cyberkrig bliver formentlig en stor del af den fremtidige krigsførelse og vil være en fornuftig investering. Hacking bliver af flere eksperter kaldt fremtidens supervåben, og cyberforsvar vil kunne redde liv, som fysiske soldater på landjorden ikke ville kunne redde.

Krig er en del af verden

Vi kommer aldrig til at forandre NATO, ligesom vi aldrig kommer til at forandre EU. Beklager hvis jeg brister den boble for nogen, men det er ren fantasi at tro på, at det er realistisk. Vi skal hellere arbejde pragmatisk sammen i de fællesskaber, vi er afhængige af, frem for at sætte os på sidelinjen og drømme urealistiske drømme om, at lille Danmark kan forandre hele verdensordenen alene. Vi rykker ikke nogen til venstre ved at stå uden for døren. Vi bør som parti tage ansvar! Vi skal vise danskerne, at vi er et parti, der både tager vores forsvars- og NATO-forpligtelser alvorligt. Krig er – desværre – en del af den verden, vi lever i, og det stopper aldrig, ligegyldigt hvor meget vi ønsker det.