Vi er klar til kamp i Bruxelles

Det blev til et mandat, da Enhedslisten havde EU-valgdebut den 26. maj. Rød+Grøn har talt med Nikolaj Villumsen, der nu skal repræsentere partiet i Bruxelles.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Hvordan gik EU-valget set med Enhedslisten-briller?

– For Enhedslisten er det en kæmpestor sejr, at det lykkedes at blive valgt til EU-Parlamentet første gang, vi stillede op. Det var fantastisk at se de mange “klimatosser”, der strømmede til stemmeboksen, hævede stemmeprocenten og sikrede Enhedslisten en plads. Det lykkedes vores valgforbund med Folkebevægelsen at gå frem, men desværre ikke nok til at sikre to mandater. Det er ærgerligt at Rina Ronja Kari ikke får lov at fortsætte hendes gode arbejde i EU-Parlamentet. Samtidig kan vi dog glæde os over, at EU-valget betød en massiv tilbagegang til Dansk Folkeparti, der mistede tre pladser i forhold til sidste valg.

Hvordan er potentialet og samarbejdsmulighederne i den nye rød-grønne gruppe?

– Enhedslisten er blevet varmt modtaget i venstrefløjsgruppen i EU-Parlamentet. Men desværre førte EU-valget samlet til en styrkelse af det yderste højre og de liberale kræfter, som vi også så det med Radikale Venstre i Danmark. Fra Enhedslistens og venstrefløjsgruppens side har vi opfordret til samarbejde mellem de grønne og progressive kræfter. Vores ønske er at bruge den nye situation, hvor den konservative og den socialdemokratiske gruppe for første gang nogensinde ikke alene kan danne flertal, til at presse en mere grøn og solidarisk politik igennem. Men det er hidtil blevet afvist. I stedet har den grønne gruppe, socialdemokraterne, de liberale og de konservative indledt forhandlinger om planerne for de kommende fem års arbejde, hvor venstrefløjsgruppen på forhånd udelukkes forhandlingerne.

– Det er ikke alene et demokratisk problem, at millioner af vælgere dermed ikke får lov at blive hørt i forhandnlingerne, men det er også et politisk problem, da venstrefløjens styrke så mangler i forhandlingerne. Det er mig ubegribeligt, at SF og Socialdemokratiet, der er medlemmer i henholdsvis den grønne og den socialdemokratiske gruppe, kan acceptere en udelukkelse af venstrefløjen. Vi har akut brug for samling af alle grønne og progressive kræfter for at sætte turbo på den grønne omstilling og sige fra over for had og racisme.

Hvilke politiske dagsordener kommer vi især med at arbejde med i den første tid i Bruxelles?

– Det første store slag bliver udnævnelsen af en ny EU-kommissionsformand. Vi ved i skrivende stund endnu ikke, hvem EU-lederne indstiller som EU-kommissionsformand. Men EU-Parlamentet skal godkende kandidaten. Den magt vil vi fra Enhedslisten bruge som løftestang for at fremme vores grønne og solidariske politik. Vi kommer sammen med vores venner på den europæiske venstrefløj til at stille tre politiske krav til en ny EU-kommissionsformand. Det er en forudsætning for vores støtte, at der sættes turbo på den grønne omstilling med en omlægning af EU’s landbrugsstøtte, så den støtter klima- og naturvenlig produktion. Samtidig skal der gøres op med social dumping gennem indførelse af en social protokol, der sikrer lige vilkår for lige arbejde. Og så skal alle skattelylande – også dem inden for EU – sættes under pres og sortlistes.