Vigtig medieaftale – men støtten risikerer at ende hos aktionærer

Der er netop landet en bred aftale om en hjælpepakke til medier på forventet 180 mio. kroner i 2020. Det dækker en del af det annoncetab, der skyldes corona-krisen.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Enhedslistens medieordfører Søren Søndergaard glæder sig over, at man nu holder hånden under de trængte medier.

– De nationale, regionale og lokale medier er vigtige redskaber til oplysning og demokratisk debat. Det er derfor, vi er med i denne hjælpepakke, som holder hånden under medierne, der er hårdt ramt, nu hvor coronavirus hærger, siger han og uddyber:

– I Enhedslisten mener vi, at det er afgørende for vores demokrati, at vi har frie og uafhængige medier – ikke mindst i en krisetid. Derfor er denne hjælpepakke vigtig.

Skattekroner skal ikke polstre lommer
Søren Søndergaard ærgrer sig imidlertid over, at der ikke var flertal for at sikre, at støtten ikke ender som udbetalinger til aktionærer.

 – Vi har i forhandlingerne kæmpet for, at de medier, som i år kan udbetale afkast til sine aktionærer og ejere, skulle forpligte sig til at betale støtten tilbage. Formålet med støtten er jo at holde hånden under medierne – ikke at polstre aktionærernes lommer, siger han og fortsætter:

– Men det kunne vi desværre ikke finde flertal for. Vi kunne ikke trække de andre partier længere end til en forsigtig opfordring til medievirksomhederne.

Søren Søndergaard finder det urimeligt, at skatteyderne skal bevilge penge til medier, som i øjeblikket fyrer folk og sætter deres medarbejdere ned i løn, og som så efterfølgende har mulighed for at udbetale overskud til deres aktionærer.

– Derfor vil vi tage det op i de kommende medieforhandlinger, så vi kan sikre, at mediestøtte ikke forvandles til aktionærstøtte.